NMBS zet een belangrijke stap vooruit in het toegankelijk maken van de trein voor iedereen. Donderdag hebben de Belgische Spoorwegen bij treinbouwer Alstom in Brugge het eerste van 130 autonoom toegankelijke M7-dubbeldekrijtuigen voorgesteld. Een rijtuig dat er mee voor moet zorgen dat reizigers met een beperkte mobiliteit, waaronder ook rolstoelgebruikers, volledig zelfstandig de trein kunnen nemen.
Bij de voorstelling van het rijtuig bij Alstom in Brugge, in aanwezigheid van Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit, en Karine Lalieux, federaal minister van Maatschappelijke Integratie, wees topvrouw Sophie Dutordoir erop dat zij bij haar benoeming in 2017 bij NMBS een einde moest maken aan een Belgenmop bij NMBS: “Mijn voorgangers hadden 445 rijtuigen besteld met een opstap van 63 centimeter op de perrons.”
Compromis
“Een compromis à la Belge, omdat er in onze stations perrons die 38, 55 en 76 centimeter lager liggen dan de treinen. Deze bestelling uit 2015 was een gemiste kans. Die absurde beslissing kon niet meer ongedaan gemaakt worden, de eerste stellen zijn geleverd. Maar voor de nieuwe rijtuigen en bij de renovatie van de perrons hanteren wij voortaan één maatstaf: een opstap van 76 centimeter.”
“Als bedrijf dat een openbare dienst verzekert, is het de plicht van NMBS om iedereen, ook wie minder mobiel is, op een comfortabele manier te vervoeren. De komende tien jaar zal NMBS 6 miljard investeren in beter toegankelijke stations en treinen. Inmiddels zijn al 103 treinstations toegankelijk, tegen 2032 moet dit uitgebreid zijn tot 176 stations.”
Autonoom
“Een betere toegankelijkheid houdt onder meer in dat er blindengeleiding is, dat mensen met buggy’s en rolstoelen kunnen gebruik maken van liften. Dat er toegankelijkheidsassistentie is bij de aankoop van tickets. En dat iedereen gemakkelijk kan instappen”, aldus Sophie Dutordoir.
De bestelling van 130 autonoom toegankelijke M7-dubbeldekrijtuigen bij Alstom in Brugge kadert in diezelfde inclusieve filosofie. De rijtuigen hebben een deur met een instaphoogte van 76 centimeter, de standaardhoogte van de nieuwe perrons. Vooraleer de deur opent, schuift automatisch een trede naar buiten die de afstand tussen het perron en de trein overbrugt en ervoor zorgt dat reizigers met een beperktere mobiliteit veilig én zelfstandig kunnen in- en uitstappen.
Aanpassingen
Ook binnenin het rijtuig zijn de nodige aanpassingen gebeurd voor de veiligheid en het comfort van de reizigers. Zo zijn bijvoorbeeld de deuropeningen breder, zijn er bijkomende handgrepen geplaatst en lagere drukknoppen voorzien om de deuren te openen. De rijtuigen beschikken ook over een aangepast toilet en een intercomsysteem voor rolstoelgebruikers om indien nodig om assistentie te kunnen vragen.
Voor de ontwikkeling van het autonoom toegankelijk rijtuig werd ook beroep gedaan op de expertise van belangenorganisaties zoals de Hoge Raad voor Personen met een Handicap, CAWaB en Unia. “Zij werden geconsulteerd, bezochten een maquette van het ontwerp en gaven concrete aanbevelingen, waarvan de belangrijkste werden geïntegreerd”, benadrukt de CEO van de NMBS.
Engagement
NMBS bestelde de 130 autonoom toegankelijke rijtuigen in december 2020 bij Alstom, dat zich heeft geëngageerd om deze – samen met alle andere M7-rijtuigen – vanaf de tweede helft van dit jaar en tegen eind 2026 te hebben geleverd. De eerste drie rijtuigen zullen eind dit jaar klaar zijn. Vanaf 2027 moet elke M7-trein over minstens één van deze rijtuigen beschikken.
De M7-dubbeldekkers zijn in ons land het eerste treintype met een rijtuig met een autonome toegang. Een uitrusting die NMBS voortaan standaard zal opnemen bij elk nieuw type trein dat ze in de toekomst zal aankopen. NMBS wil tegen 2032 de helft van haar vloot vernieuwen, onder meer met de nieuwe M7-dubbeldekstreinen.
Pannes
In totaal bestelde NMBS 750 rijtuigen, waarvan de eerste in december 2015. Het gaat om een investering van in totaal ruim 3 miljard euro, waarvan zo’n 400 miljoen voor de 130 autonoom toegankelijke rijtuigen.
De nieuwe treinen zijn nodig zodat NMBS oudere treinen buiten dienst kan nemen. Dat Alstom momenteel kampt met een vertraging van 2,5 jaar in de levering ervan betekent dat NMBS deze oudere treinen, die gevoeliger zijn voor pannes, langer dan voorzien moet inzetten. Ongeveer de helft van alle bestelde rijtuigen is intussen in dienst, de overige belooft Alstom tegen eind 2026 te hebben geleverd.
Is alles nu koek en ei? Andersvaliden Nino Peeters en Sam Michiels, die de instap in het nieuwe rijtuig mochten testen, stellen: “Er zijn nog altijd 75 stations waar mensen in een rolstoel de trein niet kunnen instappen…”
The post Topvrouw Sophie Dutordoir stelde bij Alstom in Brugge allereerste autonoom toegankelijk dubbeldekrijtuig voor: “Dit is het einde van een Belgenmop bij NMBS” is provided by KW.be.