Schade voor haven van Zeebrugge door boerenprotesten loopt op: “Deze nacht moeten we kunnen hervatten”

Door het boerenprotest aan de haven van Zeebrugge lopen de bedrijven heel wat schade op. Sinds dinsdagmiddag blokkeren een groep boeren de verschillende toegangswegen tot de haven en de op- en afrit bij de A11 met hun tractoren. Persoonswagens worden stelselmatig wel doorgelaten, maar het vrachtverkeer moet op een terrein vlakbij wachten tot de blokkade wordt opgeheven. “We hopen dat de boeren dat ook deze nacht zullen doen, zoals ze hebben aangekondigd. Anders zal de schade pas echt erg worden.” Het zou gaan om een duizendtal vrachtwagens, die er vast staan.

De toegang van de haven van Zeebrugge wordt nu al meer dan 24 uur geblokkeerd door de boeren, die er willen protesteren en hun ongenoegen willen uiten met het stikstofakkoord en Europees landbouwbeleid. Vrachtwagens kunnen de haven niet binnenrijden, waardoor er ongeveer een duizendtal vlakbij staan te wachten tot de blokkade wordt opgeheven. Daardoor lopen de bedrijven en de haven van Zeebrugge heel wat schade op.

Volgens de persdienst van de haven Antwerpen-Brugge valt de hinder binnen de verwachtingen. “De huidige situatie is ongeveer zoals we die ingecalculeerd hadden. Op voorhand wisten we welke punten ze onder andere zouden blokkeren. Daarom hadden we een terrein vlakbij voorzien, waar de vrachtwagens, die de haven niet binnen kunnen nu tijdelijk kunnen blijven staan.”

Andere werkwijze

“Net omdat de blokkade naar ons toe aangekondigd werd, konden de bedrijven zich ook voorbereiden op deze blokkade. Dan hebben zij op voorhand wat extra moeite gedaan of hun werkwijze aangepast. Sowieso zal er wel schade zijn door de protestactie, maar we kunnen nog niet inschatten hoe groot dat zal zijn. Sowieso is het een genuanceerd verhaal, want de transport via de treinen lag in tegenstelling tot de vrachtwagens niet stil. De enige die wellicht verrast werden, zijn buitenlandse chauffeurs, die dit niet op tijd te horen kregen van hun opdrachtgever. Die zien het pas wanneer ze echt in de files vastzitten.”

Dat de korte aankondiging de gevolgen van de blokkade iets minder hevig maakt, bevestigt ook Hendrik Sohier, manager van de vereniging van de havenondernemingen in Zeebrugge (APZI vzw). “Met een paar tractoren kan je gemakkelijk iets blokkeren, maar gelukkig hebben heel wat bedrijven in de mate van het mogelijke er wat op geanticipeerd. Aan sommige terminals kon men nog het werk dat ze hadden voorbereid afwerken of zitten mensen nu thuis om van zodra het open is vannacht direct vollenbak aan de slag te gaan met personeel dat dan zal opgeroepen worden.”

Alles zit vast

Natuurlijk is de directe impact van de blokkade wel duidelijk in de haven. “Het vrachtverkeer kan niet vertrekken uit de haven én kan er ook niet binnen, waardoor er geen containers kunnen afgezet of opgehaald worden. Het heeft dan ook weinig nut om te gaan lossen aan die terminals. Sommige bedrijven en operatoren beslissen daarom om hun gates of terminals te sluiten.”

Er liggen ondertussen ook twee schepen vast in de haven van Zeebrugge. “Het gaat om twee ferry’s, die terug moeten varen naar het Verenigd Koninkrijk”, legt Sohier uit. “Maar die blijven voorlopig liggen, want er is geen cargo om mee te geven. Alles zit vast. Zo zit er zelfs ook vlak buiten de haven een persoon vast, die met zijn minivan een stuk cargo van slechts 100 kilo moest afleveren. Die man heeft in een minivan geen faciliteiten om te slapen, zoals wel in een echte truck.”

Schade loopt op

Het zal hoe dan ook nog enkele dagen duren voordat alles terug in orde verloopt in de haven van Zeebrugge. “Van zodra de blokkade stopt, zullen we terug aan de slag komen. Maar we moeten wel de achterstand wegwerken en dat bovenop de normale druk die er altijd al is.”

Hoeveel financiële schade het protest exact zal veroorzaakt hebben, zal pas achteraf duidelijk zijn. “Dat is sowieso niet te onderschatten, want de kost van een schip per dag ligt tussen de 25.000 en 40.000 dollar. Ook als die aan wal blijven liggen, moet daar voor betaald worden. De wachturen van de vrachtwagens zullen ook moeten betaald worden en dat zal ongeveer 100 euro per uur zijn. Als er vrachtwagens vast zitten met goederen, die kunnen bederven, zullen die vernietigd moeten worden en is er daar opnieuw verlies. En dan heb je nog eens de extra kosten voor de moeite om de achterstand weg te werken”, haalt Sohier aan.

“Het protest zorgt sowieso voor wat ongemak, zeker omdat de haven van Zeebrugge een doorvoerhaven is, waar er met heel korte deadlines wordt gewerkt, die we nu allemaal missen. De West-Vlaamse boeren exporteren ook voor een deel via ons, dus eigenlijk blokkeren ze ook het transport van hun eigen producten. We hopen dat het protest bij 36 uur blijft en de blokkade in de loop van de nacht zal stoppen, want anders zal de schade heel aanzienlijk zijn”, besluit Sohier.

The post Schade voor haven van Zeebrugge door boerenprotesten loopt op: “Deze nacht moeten we kunnen hervatten” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Op bezoek in Koningshooikt, een dorp in twee kampen na dramatisch ongeval: “Ik moet me inhouden als ik hem op straat zie”

In Koningshooikt is er een voor en een na. Vóór dat dodelijke ongeval in september 2022 op de terugweg van een trouwfeest, toen slachtoffers Joyce en Wim en hun dronken chauffeur L.W. deel uitmaakten van één grote vriendenbende. En erna, waarbij de nabestaanden en de dader elkaar dagelijks kruisen in het kleine dorp. “Eerlijk? Ik moet me telkens inhouden wanneer

Lees meer »

Duizenden protesteren in Israël na ontdekking van gedode gijzelaars

Een dag na de ontdekking van de lichamen van zes gijzelaars die in de bezette Gazastrook werden vastgehouden, is in Israël een grote staking van start gegaan. De actie van maandag is een initiatief van de machtige Israëlische vakbondscentrale Histadrut, en komt er uit protest tegen het onvermogen van de regering om een einde te maken aan het conflict.

Lees meer »

Honderden leerlingen krijgen plots mail dat ze deze week niet meer naar school hoeven wegens “praktisch probleem”

Voor leerlingen van de tweede en derde graad van het Sint-Ursula-Instituut in Onze-Lieve-Vrouw-Waver (Sint-Katelijne-Waver) gaat de eerste schoolweek de mist in. Zij kregen woensdagnacht een mail dat er donderdag en vrijdag geen les zou zijn, omdat de lessenroosters niet klaar zijn. “Interne conflicten tussen leerkrachten en directie worden uitgevochten op de rug van onze kinderen”, klinkt het bij verongelijkte ouders.

Lees meer »

Voorwaardelijke celstraf en boete voor eenzame man na exhibitionisme aan Vetexsite in Kortrijk: “Zelfs in combi deed hij verder”

Een 50-jarige man uit Oekraïne is door de correctionele rechtbank van Kortrijk veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf van 6 maanden en een effectieve boete van 800 euro voor exhibitionisme. Tussen de slachtoffers een meisje van 13 jaar en… de agenten die hem naar het commissariaat overbrachten.
The post Voorwaardelijke celstraf en boete voor eenzame man na exhibitionisme aan Vetexsite

Lees meer »

Belgisch kampioenschap Savatteschieten in Marke: Honderden deelnemers dingen mee naar prijzenpot van 9.000 euro

Wie schiet het best van al uit zijn of haar sloffen? Het is de vraag waarmee er dit weekend in Marke een stevige prijzenpot kon worden gewonnen. Tijdens het Belgisch kampioenschap Savatteschieten mocht iedereen, zowel jong als oud, proberen de pantoffel van weleer zo ver mogelijk te knallen. Het was tijdens het kampioenschap vooral uitkijken naar de inzet van de

Lees meer »

Hoe een ‘moeilijke tante’ en een man die met nazislogans speelt de Duitse politiek door elkaar dreigen te schudden

In twee Oost-Duitse deelstaten – Thüringen en Saksen – zijn er zondag verkiezingen. Voor het eerst sinds 1932 zal daarbij zo goed als zeker een partij die officieel het label extreemrechts draagt, de grootste worden in een parlement. En niet alleen extreemrechts maakt furore, ook het gloednieuwe BSW: radicaal links met radicaal rechtse accenten. Dit zijn de twee opmerkelijkste kandidaten.

Lees meer »

Oostrozebeeks erfgoed pakt uit met stickerboek over geschiedenis van gemeente

Wie geïnteresseerd is in het verleden van Mandelgemeente Oostrozebeke moet zich vanaf 4 september naar de plaatselijke Carrefour reppen, want daar ligt een uniek boek klaar over de geschiedenis van Oostrozebeke. Het boek is gratis te verkrijgen en bij aankoop van 10 euro krijgt de klant een zakje stickers die in het boek moeten gekleefd worden. Wanneer het boek is

Lees meer »

Ontslagen Lotte Vermeir had binnen VRT statuut van klokkenluider

VRT-ceo Frederik Delaplace ontkende bij zijn toelichting aan de raad van bestuur over de ontslagen van Ricus Jansegers en Lotte Vermeir formeel dat één van hen het statuut van klokkenluider had. Dat klopt alvast niet, want de gewezen netmanager van Eén en Canvas stapte in de lente zelf met gevoelige info naar de adviseur integriteit en verkreeg een beschermd statuut,

Lees meer »