Kortrijks schepen van mobiliteit Axel Weydts kritisch over uitvoering decreet basisbereikbaarheid, Carmen Ryheul (VB) dient interpellatie in over invoering trambussen

De Kortrijkse schepen van mobiliteit Axel Weydts haalt in een post op sociale media uit naar de Vlaamse regering en vooral de besparingen in het kader van het decreet basisbereikbaarheid. Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters hertekent vanaf 6 januari het Vlaamse busnet in de tweede fase van de uitrol van het decreet. Dat project heet Hoppin en moet de reizigers vooral via de hoofdwegen naar hun bestemming brengen. “Het zijn vooral minder mobiele mensen die daardoor verder moeten wandelen tot hun halte”, zegt Weydts.

“Vrienden, ik ben boos”, opent Kortrijks schepen van mobiliteit Axel Weydts (Vooruit) een bericht op sociale media. “Mijn mailbox wordt de laatste tijd overstelpt met terechte boze mails van bezorgde reizigers van De Lijn. Vanaf 6 januari gaat immers een nieuw vervoersplan in voege (het gaat hier over de tweede fase van de uitrol van het decreet ‘basisbereikbaarheid’, genaamd Hoppin, red.). Wat betekent dat heel wat haltes zullen verdwijnen. Voor veel mensen wordt de afstand naar de haltes die wel nog bediend zullen worden echt wel groot.”

Schepen van mobiliteit Axel Weydts (Vooruit) © TV

Sint-Jan en Sint-Elisabeth

De schepen noemt vooral de wijken Sint-Jan en de Elisabethwijk de blinde vlekken in het nieuwe busnet. Ook de verbinding met Heule en Sente zal volgens hem moeilijker verlopen. Weydts maakt wel een nuance bij zijn betoog: “Het klopt dat wij als stad betrokken werden bij de uitrol van dit nieuwe plan. Het nieuwe plan moest van de Vlaamse regering echter aan twee voorwaarden voldoen: het budget werd niet verhoogd én we moesten afstappen van bussen doorheen woonwijken – voorwaarden waartegen mijn partij Vooruit zich in het Vlaams Parlement hevig verzet heeft.”

“De bussen moesten gebundeld worden op zogenaamde ‘hoofdassen’. Het voordeel daarvan is dat er veel vaker een bus zal passeren, wat goed is, maar het nadeel is dat de afstand tot de dichtstbijzijnde halte voor een aantal mensen groter wordt. Het zijn net mensen die vaak minder mobiel zijn, die aangewezen zijn op het openbaar vervoer. Voor hen wordt het dus echt geen verbetering. En dat betreur ik immens.”

Combineren

De woordvoerder van De Lijn reageert dat alle gemeenten in de vervoerregioraden hebben ingestemd met de uitvoering van de tweede fase van de uitrol van het decreet basisbereikbaarheid. “Het klopt dat er sommige haltes verdwijnen, maar er zijn er ook bijgekomen of samengevoegd. Het is met het project Hoppin de bedoeling dat de buslijnen meer via de hoofdwegen gaan lopen. Verschillende vervoersmethoden, zoals de De Lijn Flex (de vroegere Belbus, red.), kunnen gecombineerd worden om op de hoofdbanen te komen. De snelste en meest efficiënte weg kan je vinden via onze Routeplanner op de site.”

Weydts onderstreept bovendien dat hij vooral een oproep dat naar de politiek op Vlaams niveau: “We zullen als stad blijven op tafel kloppen bij de Vlaamse overheid om meer middelen te krijgen voor ons openbaar vervoer. Mensen vragen soms of we met het stadsbestuur niet financieel kunnen bijspringen. Dat kan budgettair gewoonweg niet zonder andere investeringen on hold te moeten zeten. Een buslijn financieren die om het uur rijdt, kost 350.000 euro per jaar. Dat is hallucinant veel, maar er komt dan ook veel bij kijken. De personeelskosten alleen al liggen redelijk hoog.”

Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) © Belga

Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) reageert op de oproep van Weydts: “De OV-plannen zijn in 2020 goedgekeurd binnen een afgesproken budgettair kader. Het budget voor het vervoer op maat is echter verdubbeld van 31 miljoen euro naar 70 miljoen euro. We maken met de uitrol van Hoppin daarom werk van veilige en comfortabele vervoersknooppunten, Hoppinpunten, waar je gemakkelijk verschillende vervoermiddelen kan combineren om vlot een bestemming te bereiken.”

Axel Weydts belicht ten slotte nog de plannen om tegen 2029 een verbinding te maken tussen Kortrijk centrum en Hoog Kortrijk met trambussen – een investering die volgens hem los moet worden gezien van de besparingen bij De Lijn bij het decreet basisbereikbaarheid: “Hoppin gaat van start in 2024 en de trambussen zijn pas voor 2029.”

HOV

“Het dossier van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen centrum en Hoog Kortrijk staat hier los van. Daar ben ik wél tevreden dat we na jaren eindelijk een doorbraak hebben kunnen forceren. Al decennia vragen Universiteit KULAK, Hogeschool Vives, AZ Groeninge, Barco, bedrijventerrein Beneluxpark en Kennedypark… naar een degelijke ontsluiting met openbaar vervoer. Daar gaan we nu de komende jaren ook samen hard aan werken. Met respect voor bezorgdheden die er zijn in de omgeving van de Doorniksewijk.”

“Het project van het Hoogwaardig Openbaar Vervoor tussen het centrum en Hoog Kortrijk staat hier volledig los van.” -Axel Weydts

De fractie van Vlaams Belang spaart echter de kritiek niet als het gaat over de invoering van HOV. Vlaams volksvertegenwoordigster en Kortrijks gemeenteraadslid Carmen Ryheul dient een interpellatie in voor de gemeenteraad volgende week maandag. Ze stelt zich vragen bij het draagvlak in de betrokken buurten, de bereikbaarheid voor de handelszaken, het al dan niet invoeren van eenrichtingsverkeer en wil meer duidelijkheid over de parkeermogelijkheden. Ze noemt het project ook megalomaan: “Een scenario waarin parkeerplaatsen sneuvelen en éénrichtingsverkeer wordt doorgeduwd is voor ons niet bespreekbaar”, is Ryheul duidelijk.

Vlaams volksvertegenwoordigster en Kortrijks gemeenteraadslid voor Vlaams Belang Carmen Ryheul © Christophe Demuynck

Voor de afgelopen gemeenteraad diende Ryheul, die zetelt in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement, overigens ook een interpellatie in, deze keer met een aantal vragen over de uitrol van de tweede fase van het decreet bassibereikbaarheid, maar die werd finaal onontvankelijk verklaard. Op dinsdag kwam Ryheul tussen in het mobiliteitsdebat over ‘de toekomst van de mobiliteit in Kortrijk’ waarin ze een halfuur lang het standpunt van Vlaams Belang op het mobiliteitsbeleid van de stad Kortrijk heeft vertolkt.

148 haltes verdwijnen

“De overgang naar basisbereikbaarheid heeft zeker positieve punten, maar we mogen niet blind zijn voor de 148 haltes die zullen verdwijnen, de lijnen die ophouden met te bestaan met lange wandelafstanden tot aan een dichtstbijzijnde halte als gevolg”, concludeerde Ryheul toen. “We stellen ons vragen over hoe het allemaal op het terrein zal verlopen. Mensen zullen letterlijk onwetend in de kou staan wachten op een bus die niet zal komen of in een halte staan koekeloeren die niet meer bediend worden. Er zullen heel wat gefrustreerde reizigers zijn.”

“Er zullen heel wat gefrustreerde reizigers zijn.” -Carmen Ryheul

“Dat het concept van ‘vervoer op maat’ soelaas zal bieden als een reguliere buslijn verdwijnt, is ons inziens een fabeltje. Dat ‘vervoer op maat’ is duurder dan de schematische bediening. Zolang dat er niet is, vrezen we er dus voor dat die basisbereikbaarheid zal leiden tot vervoersarmoede en zullen tal van reizigers uit de boot vallen. Voor sommige mensen belooft een verplaatsing met een bus haast een onoverkomelijk avontuur te worden.”

Luisteren

“Daarom roepen we op om te luisteren naar de bezorgdheden van de reizigers, om de bekommernissen te bundelen en van harte te nemen, om aanpassingen te bepleiten en bij te sturen om uiteindelijk niet minder maar meer mensen op het openbaar vervoer te krijgen. Het is niet alleen de taak van de overheid, maar ook die van het stadsbestuur om de burgers, op basis van participatie en eerlijke communicatie een voor iedereen toegankelijk, goed georganiseerd, comfortabel openbaar vervoer als dienstverlening aan te bieden”, rondt Ryheul af.

The post Kortrijks schepen van mobiliteit Axel Weydts kritisch over uitvoering decreet basisbereikbaarheid, Carmen Ryheul (VB) dient interpellatie in over invoering trambussen is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

KIJK. De verwoestende versnelling van ontketende Pogacar en verlossende opgestoken duim: dé momenten van de tweede etappe

Vluchter Vauquelin won de tweede rit van de Ronde van Frankrijk, maar vooral de eerste krachtmeting tussen Pogacar en Vingegaard blijft bij. Voor Wout van Aert en Laurens De Plus was het eerder in de etappe even schrikken, zij kwamen ten val bij een tussensprint waar Philipsen pech had. Van Aert stelde snel gerust met een opgestoken duim. Een renner

Lees meer »

“Van Gerwen heeft de grootste mond van iedereen, maar hij was nog nooit zo stil”: Van den Bergh en Huybrechts genieten na van spectaculaire derbyzege

De ‘Belgian Arrows’ hebben grote indruk gemaakt in de achtste finale van de World Cup of Darts. In de ‘Derby der Lage Landen’ hebben Dimitri Van den Bergh en Kim Huybrechts Oranje op een afstraffing getrakteerd: 8-2! Eindelijk heeft Van den Bergh de scalp van Michael Van Gerwen, zij het met de hulp van Huybrechts. In de kwartfinale spelen de

Lees meer »

“Ze urineerden op hem en dreigden om hem aan steen in vaart te gooien”: tiener urenlang mishandeld en vernederd tijdens horrornacht in Brugge

Nadat hij de instelling ontvlucht was, zocht een 17-jarige jongen zijn toevlucht in het appartement van Bruggeling Dylan D. (18). Daar wachtten het slachtoffer urenlange vernederingen en mishandelingen waarbij zelfs op hem geürineerd werd. Toen D. en zijn kompaan ermee dreigden de jongen aan een steen in de vaart te gooien, brachten de buren redding. “Het was totale horror”, stelde

Lees meer »

Geslaagd openingsweekend van zomerbar Bardos in Ardooie: “Gezelligheid en wat nostalgie”

Er is weer leven in de voormalige brouwerij Vanden Bussche. Het openingsweekend van zomerbar Bardos zit erop. Zomeren deed het er nog niet, maar aan gezelligheid ontbreekt het alvast niet. En ook de buren zijn tevreden, want er is geen overlast.
The post Geslaagd openingsweekend van zomerbar Bardos in Ardooie: “Gezelligheid en wat nostalgie” appeared first on KW.be.

Lees meer »

Oostendenaar Arthur Goethals is de nieuwe voorzitter van de BNXT League: “Ik ben vereerd met deze benoeming”

Arthur Goethals (78), gewezen voorzitter van BC Oostende en van de Belgian Pro Basketball League, is benoemd tot de nieuwe voorzitter van de BNXT League, de grensoverschrijdende basketbalcompetitie met Belgische en Nederlandse clubs.
The post Oostendenaar Arthur Goethals is de nieuwe voorzitter van de BNXT League: “Ik ben vereerd met deze benoeming” appeared first on KW.be.

Lees meer »

KIJK. Deze BV kon Erik Van Looy niet overtuigen om mee te doen aan ‘De slimste mens’: “Hij wilde liever nieuwe BBQ-technieken leren”

Het nieuwe seizoen van ‘De slimste mens ter wereld’ gaat pas op 14 oktober van start, maar van de deelnames van Xander De Rycke, Aster Nzeyimana, Bo Van Spilbeeck en Hannelore Knuts zijn we nu al zeker. Wie nog meer meedoet, kan presentator Erik Van Looy (62) momenteel niet vertellen. Wel verklapt hij in de podcast ‘Mid Mid’ wie niet

Lees meer »

Vernieuwd Westfront Nieuwpoort laat je de Groote Oorlog ervaren als nooit tevoren

Na bijna tien jaar heeft Westfront Nieuwpoort een grondige inhoudelijke update gekregen. Daarbij werd de bestaande permanente tentoonstelling over de Eerste Wereldoorlog volledig vernieuwd, met aangepaste technologie en nooit eerder vertoonde artefacten. Bezoekers ervaren het iconische verhaal van de onderwaterzetting vanuit een andere invalshoek.
The post Vernieuwd Westfront Nieuwpoort laat je de Groote Oorlog ervaren als nooit tevoren appeared

Lees meer »

Ben jij een hobbytuinier met een hart voor de natuur? Word Tuinranger

Op vandaag telt Kortrijk 10 tuinrangers die op een jaar tijd maar liefst 155 tuinbezoeken aflegden en adviezen opmaakten om inwoners te helpen hun tuin om te toveren tot een groen en biodivers paradijs. Op 9 juli organiseert de stad een infomoment voor nieuwe tuinrangers om het team extra te versterken.
The post Ben jij een hobbytuinier met een

Lees meer »

Zware celstraf voor Lichterveldse ‘zombiedrug’-verslaafde die politiecombi ramde tijdens achtervolging: “Hij begon al op zijn zesde met drugs”

Tot twee keer toe ontvluchtte Alain L. (60) een politiecontrole en telkens kwam het tot een wilde achtervolging. Daarbij ramde de Lichterveldenaar zelfs een politiecombi. De man, die verslaafd is aan de ‘zombiedrug’ flakka, krijgt nu vier jaar cel.
The post Zware celstraf voor Lichterveldse ‘zombiedrug’-verslaafde die politiecombi ramde tijdens achtervolging: “Hij begon al op zijn zesde met drugs”

Lees meer »

OC Caeneghem en nieuwe jeugdlokalen officieel geopend in Tielt: “Het was het wachten waard”

Zaterdag opende het Tieltse stadsbestuur officieel de nieuwe jeugdlokalen en de nieuwe polyvalente zaal in de tuin achter die lokalen. Alles samen goed voor een investering van zowat 3,2 miljoen euro. De Kanegemnaars hebben wel wat geduld moeten hebben, want de eerste plannen dateren eigenlijk al van 2016.
The post OC Caeneghem en nieuwe jeugdlokalen officieel geopend in Tielt:

Lees meer »