Tonnagebeperking schrikt vrachtwagens niet af

Er zijn weinig gemeenten waar zoveel verkeerstekens met tonnagebeperking staan dan in Ruiselede. Vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton zijn daar niet welkom, ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’. Toch valt het op dat nogal wat tientonners in Ruiselede rondrijden, die daar helemaal niet moeten zijn. “Wij krijgen die meldingen ook”, geven ze in de politiezone Tielt toe.

Het probleem is niet nieuw. Toen enkele jaren geleden werken aan de rotonde in Aalter begonnen, werden omliggende dorpen zoals Ruiselede zowat overspoeld met vrachtwagens. Veel chauffeurs – en vooral buitenlandse – volgden er hun gps en reden zich in een mum van tijd vast in een van de omliggende kleine dorpen. Tientonners die rakelings langs je gevel scheren, het is geen aangename ervaring. Het is dan ook niet toevallig dat tijdens recente enquêtes in Ruiselede ‘mobiliteit’ steevast als een top drie knelpunt wordt aangestipt.

Moeilijk probleem

De aanwezigheid van storende vrachtwagens kan ook te maken hebben met de werken aan de Bruggesteenweg. Tientonners die naar Beernem willen rijden, hebben weinig andere keuze dan een ommetje te maken langs Ruiselede-Wingene. De lokale omleiding is totaal ongeschikt voor zwaar transport. “Ruiselede is een landbouwgemeente met heel wat bedrijvigheid. Het is dan ook logisch dat er hier nogal wat vrachtwagens rijden om het slachthuis, firma’s en bepaalde boerderijen te bedienen”, reageert burgemeester Greet De Roo. “Als gemeentebestuur plegen we regelmatig overleg, maar het is een moeilijk probleem. Ik merk dat onder meer Kruiskerke te lijden heeft onder het vrachtverkeer. Sommige vrachtwagens rijden ook te snel, maar verkeersdrempels plaatsen wil niemand.”

Klachten via sociale media

Bij de lokale politiediensten is het onderwerp blijkbaar een heikel thema. Wijkdienst Ruiselede haast zich om door te verwijzen naar de verkeersdienst van politiezone Tielt, die redelijk vaag blijft. “Via sociale media komen er wel klachten binnen over storende tientonners en dus voeren we regelmatig controles uit”, wil een inspecteur wel kwijt. “Hoe regelmatig? Dat kan ik niet meteen zeggen. We merken wel dat die tonnagebeperking weinig chauffeurs afschrikt. Wel integendeel. We hebben daar als politie weinig vat op.”

Chauffeurs die een inbreuk plegen op tonnagebeperking begaan een ernstige derdegraadsovertreding, met een boete die normaal 174 euro bedraagt. (GGM)

The post Tonnagebeperking schrikt vrachtwagens niet af is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Telex sport

AtletiekDe atletiekcarrière van Jonathan Borlée (36) zit erop. De 400 meterloper kan niet deelnemen aan de Olympische Spelen door een blessure aan de hamstrings. Het missen van de Spelen betekent ook het einde van de loopbaan van Borlée, die normaal ging stoppen na Parijs. Dat is bijzonder zuur voor Jonathan Borlée, want normaal zouden de Spelen van Parijs met vader

Lees meer »

Democratische gouverneurs spreken openlijk steun uit voor Biden, maar eerste megadonor roept op om zich terug te trekken

De Democratische gouverneurs hebben woensdagavond een “open en eerlijk gesprek” gehad met president Joe Biden, waarin ze spraken over de bezorgdheden na zijn teleurstellend debat tegen Donald Trump. Alle gouverneurs steunen hem, zeiden ze na afloop, maar ondertussen zijn er wel al zeker drie die hem expliciet oproepen om zich terug te trekken. Ook een megadonor van de Democratische partij

Lees meer »

Ann Deschrijver trekt schoolpoort voorgoed dicht

Met het vertrek van Ann Deschrijver (61) verliest basischool Mandelbloesem een leerkracht pur sang. “Na het behalen van mijn onderwijzersdiploma in de H.Familie Tielt in 1983 ben ik onmiddellijk aan de slag gegaan als leerkracht en ik heb tot vandaag nooit iets anders gedaan. Het was een job die me 100 procent voldoening schonk”, verzekert ze.
The post Ann

Lees meer »

Rik Gadeyne (61) met pensioen als directeur van Sint-Martinusinstituut in Koekelare: “Het was een plezier dit te mogen doen”

Torhoutenaar Rik Gadeyne is zopas met pensioen gegaan als directeur van het Sint-Martinusinstituut in Koekelare, het zogenoemde SMIK. Hij oefende die functies halftijds uit. De andere helft werd bekleed door Wim Mattheus, die de school nu fulltime leidt. Voor Rik breekt er een zee van vrije tijd aan.
The post Rik Gadeyne (61) met pensioen als directeur van Sint-Martinusinstituut

Lees meer »