Tijdens het tweede luik van de Brugse gemeenteraadszitting dinsdagavond ontpopte oppositieraadslid Eva Vanhoorne (Groen) zich opnieuw tot een niet aflatende politieke ‘pitbull’ met ellenlange interpellaties. Ze vroeg en kreeg na lang zagen cijfers over twee belangrijke dossiers, met name De Warmste Week en een nieuw imago voor Brugge.
Hoeveel heeft De Warmste Week Brugge nu gekost? Op die vraag van Eva Vanhoorne (Groen) gaf burgemeester Dirk De fauw (CD&V) het volgende antwoord: “In 2023 heeft dit de stadskas 744.025 euro gekost. Daar tegenover stonden 34.000 euro aan cateringinkomsten. Toen daagden 140.000 bezoekers op.”
“In 2024 konden we de kosten beperken tot 700.923 euro en lagen de inkomsten op 90.000 euro dank zij een hoger bod bij de aanbesteding. Toen daagden 165.000 bezoekers op. De grootste kosten waren de hotelkosten voor het vrt-personeel.
Mysterie
Eva Vanhoorne noemde de ‘rebranding van Brugge’ een groot mysterie: “Er wordt 900.000 euro betaald aan een bureau om Brugge een nieuw imago te geven. Zonder echte participatie, enkel 750 Bruggelingen en twintig experten werden bevraagd. Wat leverde die bewonersbevraging op?”
Dirk De fauw antwoordde dat het rapport in mei aan het college en de gemeenteraad zal toegelicht worden. Het gaat over het bepalen van het DNA van onze stad. De 900.000 euro worden gespreid over acht jaar. Er is niks fout met ons imago, maar er is een wildgroei van logo’s, we willen komen tot eenheid van communiceren.”
The post Twee edities van De Warmste Week hebben Brugge samen 1,4 miljoen euro gekost is provided by KW.be.