In december staat de Marathon van Valencia op de agenda, maar intussen probeert ondernemer Mathias Steenhuyse samen met de teamgenoten van Paso A Paso zoveel mogelijk geld in te zamelen voor de Stichting tegen Kanker. Met de verkoop van moeder- en vaderdagboxen zetten ze mooie gezinsmomenten alvast centraal. “Want jammer genoeg heeft wel elk gezin verhalen van mensen uit de omgeving die de ziekte doormaakten. Dat is bij ons niet anders.”
Toen teamlid Joachim zijn vader moest afgeven aan pancreaskanker en Mathias in zijn eigen bedrijf te maken kreeg met een collega die de ziekte moest doormaken, besloten de vrienden de krachten te bundelen en Paso A Paso op te richten. Hun doel? Broodnodige fondsen verzamelen voor de Stichting tegen Kanker.
Jullie zijn nog maar net uit de startblokken geschoten, maar de ambities lijken alvast hoog als we jullie eerste plannen bekijken?
“Joachim, zijn partner Lies en ikzelf wilden heel graag samen eens de Marathon van Valencia lopen. Dat is iets wat al een hele tijd op mijn bucketlist stond. We spraken af om samen dingen als de vluchten en het hotel te regelen, maar intussen begonnen we ons ook af te vragen of we aan onze plannen iets extra konden koppelen. Joachim verloor zijn vader aan kanker en in ons eigen team bij Ikoon hebben we een jonge collega die vorig jaar ziek is geworden. Vanuit deze persoonlijke ervaringen kozen we voor de Stichting tegen Kanker.”
“Ondernemen is iets wat me energie geeft”
“We zijn klein begonnen, maar al snel zagen we het groter. Joachim en ik hebben bij de KAJ nog samen leiding gegeven, zijn allebei ondernemend en het dus gewend om dingen te organiseren. De Stichting tegen Kanker heeft gigantisch veel middelen nodig en zo willen we voor hen ook een meerwaarde zijn en een mooi bedrag kunnen schenken. We voelen bovendien aan alles dat er een heel groot draagvlak is voor onze acties. Spijtig genoeg wordt bijna elk gezin met kanker geconfronteerd. Van zodra we over Paso A Paso beginnen te spreken, horen we verhalen van mensen die het in hun omgeving hebben meegemaakt.”
De eerste actie waar jullie echt op inzetten, zijn de moeder- en vaderdagboxen. Waar komt dat idee vandaan?
“Met onze boxen willen we er vooral voor zorgen dat gezinnen de momenten die ze samen kunnen doorbrengen, ook koesteren. We zijn zelf levensgenieters en aperitieven graag, maar voor het gezin van Joachim kan dit bijvoorbeeld nooit meer samen met zijn papa. Daarom willen we een beleefbox aanbieden, op maat van mama en van papa. We gaan hiervoor ook in zee met allemaal lokale handelaars, zoals slagers, wijndomeinen en brouwerijen uit de omgeving. Ook bij die ondernemers waren de reacties trouwens enthousiast.”
Op de agenda staat eind augustus ook een Paso A Paso-weekend?
“Ja, op een geheime locatie, maar wel in de buurt. Zo willen we mensen samenbrengen. Zie het als een netwerkevent voor ondernemers, maar dan meteen een vierdaagse. Joachim en ik zijn allebei ondernemers. Hij is medekantoordirecteur van BNP Paribas Fortis kantoor Tielt, zelf sta ik aan het hoofd van Steenhuyse Design en Ikoon. We willen ons netwerk samenbrengen voor een weekend in Spaans thema. We spelen zelfs met het idee om daarnaast pop-upavonden te organiseren. Er zit dus nog wel wat in de pijplijn, we hebben nog ideeën die we concreet willen maken.”
Hoogtepunt wordt ongetwijfeld de Marathon in Valencia in december?
“Daarvoor rust wel wat druk op mijn schouders, maar ik vind het ook erg boeiend. Onze collega die vorig jaar in augustus de diagnose kreeg, is ook een marathonloper en had net zijn eerste gelopen toen hij ziek werd.”
Waarom kozen jullie voor de naam Paso A Paso?
“Het Spaans verwijst uiteraard naar de plannen voor de Marathon in Valencia. Daarnaast betekent het ook ‘stap voor stap’. Een marathon is 42,195 kilometer lang, hier stap voor stap aan werken is al een grote uitdaging. Onze baseline is ‘Steps for strength’, dat verwijst ook naar hoe Joachim en Lies stap voor stap een verwerkingsproces doormaken, maar ook naar mijn collega die stap voor stap aan zijn herstel werkt. Hij is nu progressief weer aan het werk, gesteund door het volledige team. Zijn eerste opdracht was trouwens de website voor Paso A Paso bouwen.”
Je runt twee bedrijven. Hoe vind je de tijd voor Paso A Paso?
“Soms stel ik me ook die vraag, maar ik zoek en maak de tijd. Het is ook omdat het doel mij genegen is dat ik er mij voor wil inzetten. We zijn natuurlijk ook een goed team, wij drieën samen, maar ook achter de schermen worden we sterk ondersteund door familie en vrienden. Ook heel het team van Ikoon werkt er met een groot hart aan mee. Je kan wel zeggen dat ondernemen iets is wat me energie geeft.”
Moederdagboxen bestellen kan nog tot en met vrijdag 2 mei. Meer info: pasoapaso.be/moeder-vaderdagbox en idonatefor.cancer.be/projects/paso-a-paso-samen-in-beweging-tegen-kanker. Ook sponsors zijn nog steeds welkom.
Mathias Steenhuyse
Privé: Mathias Steenhuyse (39) is afkomstig van Wingene, maar woont nu in Tielt. Mathias heeft een zoon van bijna 9 jaar, Maxence.
Studies en loopbaan: De middelbare school volgde hij in De Bron in Tielt in de richting economie-moderne talen. Daarna studeerde hij Interieurarchitectuur aan het KASK en multimedia aan Syntra West. Hij is zaakvoerder van het interieurarchitectenbureau Steenhuyse Design en het communicatiebureau Ikoon.
Vrije tijd: Sporten, vooral lopen. En leuke dingen doen met zijn zoontje.
The post “We willen marathon koppelen aan goed doel”: met Paso A Paso zamelt Mathias Steenhuyse (39) geld in tegen kanker is provided by KW.be.