Goed nieuws voor de Compagnie het Zoute: de deputatie van de provincie West-Vlaanderen zet het licht op groen voor de bouw van een private ondergrondse parkeergarage voor luxewagens en oldtimers onder de terreinen van de approach golf in het Zoute in Knokke-Heist… inclusief wagenlift en handcarwash. Een groep buurtbewoners richtte een vzw op om de plannen tegen te gaan, maar vangt (voorlopig) bot.
Compagnie Het Zoute is in Knokke-Heist eigenaar van de bekende en exclusieve golfclub in het Zoute, maar bezit ook de minigolf en de approachgolf even verderop. Onder die minigolf bevindt zich al een publieke ondergrondse parking die uitgebaat wordt door Interparking, maar de Compagnie heeft plannen om een tweede private parkeergarage te bouwen. Meer specifiek onder het oostelijke deel van de terreinen – onder de approachgolf dus. Voor de niet-kenners: dat is een variant op het golfspel dat midden houdt tussen minigolf en het klassieke golfspel.
Met autolift
Concreet zou de parkeergarage bestaan uit 151 parkeerplaatsen – waarvan 58 exclusieve garageboxen en 93 ‘standaard’ boxen – en een oppervlakte beslaan van zo’n 7.200 m². Dat blijkt uit verklarende nota bij de omgevingsaanvraag. Er wordt ook een autolift voorzien voor oldtimers en supercars die niet via de normale toegangshelling de garage kunnen inrijden. Volgens de plannen zou de inrit volledig ingewerkt worden in het groen en zou de autolift niet zichtbaar zijn als deze niet in gebruik is. De exclusieve parking zou enkel toegankelijk zijn voor eigenaars van een garagebox en ook een handcarwash omvatten.
Zone voor golfkarretjes en fietsen
Verder is er een zone voorzien voor golfkarretjes, elektrische steps en fietsen waarmee eigenaars van een geparkeerde wagen zich kunnen verplaatsen van en naar hun voertuig. De private parking zou zowel bedoeld zijn voor tweedeverblijvers als voor vaste inwoners die in de buurt wonen. Volgens het bedrijf zouden de extra parkeerplaatsen de parkeerdruk op het omliggende openbaar domein doen afnemen. Zeker in de zomermaanden en weekends wanneer veel tweedeverblijvers aanwezig zijn. De bedoeling is om na de bouw van de parkeergarage de approach meteen opnieuw aan te leggen. Daarbij zou veel aandacht besteed worden aan de groeninrichting. Bij het ontwerp zet het bedrijf – zo stellen ze in de verklarende nota – ook maximaal in op buffering en hergebruik van regenwater.
39 bezwaarschriften
De Compagnie maakte in samenwerking met partners een volledige mobiliteitsstudie en legde die voor aan alle betrokken instanties. Toch stuitte het op protest bij een groep bewoners van de omliggende gebouwen. Ze richtten midden oktober de vzw Leefbare Approach Knokke-Zoute op. Eén van de redenen volgens de bewoners is dat projectgebied in regenoverstromingsgebied ligt. “Met al dat beton dat nodig is zou het terrein in de wintermaanden volledig verzadigd zijn en in de zomermaanden zou net het omgekeerde gebeuren”, verklaarde Nicolas Spiette van de vzw enkele maanden geleden. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 39 bezwaarschriften ingediend.
In oktober vorig jaar moest het toenmalige schepencollege van Knokke-Heist een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag voor de parking. Daar werd de aanvraag – ondanks verschillende positieve adviezen van de bevoegde diensten – geweigerd. Daarop ging de Compagnie het Zoute in beroep bij de deputatie van de provincie West-Vlaanderen. De Compagnie zette uitgebreid hun standpunten op papier.
“Na de voltooiing van de werken zal het reliëf van het terrein integraal worden hersteld en zal nieuw groen worden aangeplant”
“Het CBS (college burgemeester en en schepenen, red.) weigert de omgevingsvergunningsaanvraag omdat deze niet verenigbaar zou zijn met de BGO ‘Het Zoute’ van 27 juni 2024, waarin het behoud en de versterking van het groen karakter van het Zoute wordt vooropgesteld”, klonk het. “Het CBS stelt dat het bijkomend ondergronds en bovengronds verharden nefast is voor het behouden van de natuurwaarde en dat wordt ingezet om de ondergrondse constructies te beperken tot de footprint het hoofdvolume. De aanvraag wijzigt niets aan de bovengrondse invulling van het perceel, met name minigolf. Na de voltooiing van de werken zal het reliëf van het terrein integraal worden hersteld en zal nieuw groen worden aangeplant. De aanvraag behoudt het groene karakter van het perceel dus volledig. Bijkomend wordt zelfs een irrigatiesysteem voorzien. Dat er geen natuurschade optreedt, wordt bevestigd in het gunstig advies van het Agentschap Natuur en Bos en de voortoets.”
Toch omgevingsvergunning
Afgelopen week kende de deputatie van de provincie West-Vlaanderen toch een omgevingsvergunning toe aan de Compagnie, weliswaar onder enkele specifieke voorwaarden. “In het dossier zitten voldoende stukken waaruit blijkt dat er geen onvermijdbare schade zal zijn, de natuurtoets is gunstig. Het ontwerp is ruimtelijk integreerbaar en voldoet aan de goede ruimtelijke ordening”, klinkt het. Kanttekening: er is wel nog een procedure bij de Raad voor Vergunningenbetwistingen mogelijk.
Cathy Coudyser (Inzicht), de nieuwe burgemeester van Knokke-Heist, is ondertussen ook op de hoogte gebracht van de beslissing. “Het vorige college had dit dossier geweigerd, ondanks alle adviezen. Met het huidige college nemen we akte van de beslissing van de deputatie”, aldus Coudyser. (MM)
The post Exclusieve ‘luxury car storage’ voor oldtimers onder approachgolf in Knokke krijgt tóch groen licht ondanks protest is provided by KW.be.