Eind vorig jaar kaartte de CD&V-fractie tijdens de gemeenteraad de onveiligheid op de Ringlaan R. Depaepe aan, vooral wanneer het donker is. Tijdens de gemeenteraad van 7 april liet de burgemeester weten dat het Agentschap Wegen en Verkeer een alternatief wil voorstellen. Tijdens de raad werden de verdere stappen in het mobiliteitsplan overlopen.
Op de gemeenteraad van 16 december 2024 gaf Veronique Raedt (CD&V) aan dat de Ringlaan R. Depaepe ‘s nachts zeer gevaarlijk is door het gebrek aan verlichting, waardoor chauffeurs een zwart gat inrijden. Er werd gevraagd er bij AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) op aan te dringen toch enige verlichting te voorzien. Op de raad van 7 april liet burgemeester Denis Fraeyman weten dat AWV niet geneigd is hierop in te gaan. AWV stelde wel een alternatief voor waarbij een groot stuk van de Ring zou beperkt worden tot één rijstrook, de snelheid zou teruggebracht worden tot 70 km/u en er dan afwisselend uitwijkstroken voor het trage verkeer komen. Bij deze opstelling zou AWV wel verlichting willen voorzien. De beide fracties gaan dit voorstel nader bekijken en later zal een standpunt aan AWV doorgegeven worden.
Belijning
Burgemeester Fraeyman ging verder in op de verdere stappen in het Gemeentelijk Mobiliteitsplan. “In de Kauwstraat geldt momenteel éénrichtingsverkeer en dit zal permanent zo blijven. Er komen wel aanpassingen aan de parkeerstroken. Om het kruispunt van de Muylestraat met de Kauwstraat veiliger te maken, komt er op het Verbiestplein een verplichte rijrichting, waarbij bestuurders enkel via de Kauwstraat mogen inrijden. Op de Markt zal aan de kant van het gemeentehuis nog één rijstrook overblijven. Aan de dubbele parkeerplaatsen aan de zuidkant zal de rijrichting aangepast worden, zodat bestuurders enkel aan één kant richting de Verbieststraat kunnen rijden. In de Koffiestraat komt er eenrichtingsverkeer van de Markt en komen er nieuwe parkeerstroken. Al deze aanpassingen gebeuren door nieuwe belijningen en aangepaste verkeersborden. Het éénrichtingsverkeer geldt echter niet voor fietsers. Op deze manier kunnen we van de lijn Kauwstraat en Koffiestraat de veiligste route maken voor schoolgaande kinderen.” (JG)
The post Mogelijk alternatieve inrichting van Pittemse ring is provided by KW.be.