Bij restaurant ’t Verloren Schaap in Wevelgem merken ze dat meer en meer klanten vragen naar een non-alcoholisch biertje of aperitief. Daarom maakten ze werk van een aparte kaart. “Zo moeten klanten niet nodeloos zoeken tussen alle andere dranken.”
Alcohol en horeca, ze zijn onlosmakelijk verbonden, niet altijd in de goede zin. Nick Bril die vorig jaar onder invloed zijn souschef aanreed. Tom Waes die eind november met te veel pinten op tegen een botsabsorbeerder knalde. Het zijn maar enkele verhalen die het nieuws beheersten.
In deze veranderende tijden is het huwelijk tussen horeca en drank niet altijd even vredevol. Maar wordt duidelijk aan gewerkt. Het non-alcoholische aanbod stijgt jaar na jaar, het aantal mensen dat alcohol bestelt op restaurant zit dan weer in dalende lijn. Dat merkten ook Michaël De Ridder en zijn vrouw Valentine Braem van restaurant ’t Verloren Schaap in Wevelgem.
Eén biertje op de kaart
Na het avontuur in Mijn Restaurant in 2011 opende hij eind 2012 zijn eigen restaurant langs de Kortrijkstraat. Non-alcoholische dranken bij de start? “Je had natuurlijk de frisdranken, water, koffie en thee, voorts stond er enkel Tourtel op de kaart”, zegt Michaël. “Niet dat het populair was, we moesten telkens minstens een halve bak weggieten.”
Die tijden zijn veranderd. Na 13 jaar is het non-alcoholische segment niet meer weg te denken. “Zeker bij jongere generaties. Bij mijn personeel bijvoorbeeld. Na de shift drinken zij nog een watertje of een Fanta, maar dat is het. Bij de klanten zit er intussen altijd wel iemand die geen alcohol drinkt.”
54 dranken zonder alcohol
Alcohol blijft dan wel nog het meest gevraagd, meer en meer begon ook Michaël erop in te zetten. Het zette hem aan het denken. “Veel klanten vroegen ons wat we konden aanbieden als non-alcoholisch alternatief. Dat allemaal opnoemen, neemt echter zijn tijd in beslag. Zo zochten we hoe we efficiënter konden werken.”
Het resultaat: een volledig non-alcoholische kaart, naast de alcoholische. “In één oogopslag kun je zo ons gehele assortiment zonder enige alcoholpercentage ontdekken. Het gaat om in het totaal 54 producten. Daarin zitten natuurlijk ook de frisdranken en koffie en thee, maar ook heel wat alcoholalternatieven. Of het uniek is weet ik niet, maar ik zag het alvast nog nergens.”
Picon
Daarbij de usual suspects als non-alcoholische bieren en mocktails. Maar ook daar wil ’t Verloren Schaap diversifiëren. “Naast een Sportzot of Carlsberg hebben we bijvoorbeeld Ouwen Duiker. Bij de mocktails vind je niet enkel een virgin mojito, maar hebben we ook een picon. Dat was een must, want de picon met alcohol is ons best verkochte aperitief”, aldus Michaël.
Echter, Michaël wil met de nieuwe kaart de klant een volledige ervaring kunnen bieden. “Van aperitief tot digestief, je vindt voor elk deel van de maaltijd een passend drankje. Zo hebben we ook Irish coffee zonder alcohol, maar kun je ook een rum-cola drinken als aperitief.”
Met het ruime aanbod is het in principe makkelijker geworden om non-alcoholische dranken te serveren. “Maar het moet natuurlijk wel kwalitatief zijn. Het blijft een zoektocht naar wat lekker is, zo zijn heel veel alternatieven veel te gesuikerd. Al is die zoektocht leuk. Mocktails maken is ook experimenteren. Zo kun je blijven vernieuwen – en dat is nodig als je al 13 jaar in het vak zit.”
The post Non-alcoholische dranken in opmars? Dit restaurant maakt aparte kaart met aanbod is provided by KW.be.