Verkeerslichten aan Gemeenteplein Oostkamp verdwijnen definitief: doorstroming verkeer verloopt beter zonder

De verkeerslichten aan het Gemeenteplein in Oostkamp, ter hoogte van het kruispunt, zullen voorgoed verdwijnen. Uit een evaluatie van de politie blijkt dat sinds de lichten op knipperstand staan, de doorstroming van het verkeer verbeterd is, zonder dat de verkeersveiligheid daaronder geleden heeft.

Het wegnemen van de verkeerslichten in het centrum past binnen de beleidskeuze van de gemeente Oostkamp voor een centrum op mensenmaat. Met het masterplan Centrum Oostkamp kiest de gemeente bewust voor een straatinrichting die verschillende doelen combineert: een kwalitatieve leefomgeving, ruimte voor actieve weggebruikers zoals fietsers en voetgangers, en een sterk handelscentrum. Het Gemeenteplein moet nog meer het kloppend hart van het centrum worden: een aangename, aantrekkelijke omgeving waar mensen elkaar ontmoeten, genieten van een terrasje en zich veilig kunnen verplaatsen. De ruimte wordt teruggegeven aan de actieve weggebruiker.

Definitief verwijderd

Vanuit deze doelstelling, én op basis van het overtuigende advies van mobiliteitsexperten en de politie, werd aan de gemeenteraad voorgesteld om de verkeerslichten aan het Gemeenteplein – meer bepaald aan het kruispunt Kortrijksestraat / Brugsestraat met de Majoor Woodstraat en de Stationsstraat – definitief te verwijderen.

Aanvankelijk was het even wennen, maar al snel bleek dat het verkeer veilig bleef verlopen

Sinds 8 augustus 2023 stonden de verkeerslichten, die bovendien van een verouderd type zijn, al op knipperstand vanwege de bouwwerken aan de Schooldreef. Dat gaf de politie en mobiliteitsexperten voldoende tijd om de verkeerssituatie grondig te observeren en te evalueren. De conclusie is duidelijk: het verkeer verloopt vlotter zonder de lichten. In het verleden veroorzaakten de lichten op dit kruispunt vaak onnodige wachttijden. Aanvankelijk was het even wennen, maar al snel bleek dat het verkeer veilig bleef verlopen. In de beginperiode heeft de gemeente extra wegmarkeringen aangebracht, evenals zitelementen en plantenbakken verplaatst voor een betere zichtbaarheid.

Iedereen alerter zonder

Onderzoek toont aan dat bestuurders en fietsers alerter zijn op kruispunten zonder verkeerslichten. Ze nemen bewuster deel aan het verkeer en maken meer oogcontact met andere weggebruikers. Verkeerslichten dienen in de eerste plaats om auto’s te sturen. Daardoor krijgen fietsers en voetgangers impliciet het signaal dat zij zich moeten aanpassen, terwijl het eigenlijk net omgekeerd zou moeten zijn. In een zone 30 passen verkeerslichten bovendien niet.

“Het wegbeeld zonder lichten past beter bij het Gemeenteplein en ondersteunt de zone 30”

“Verkeerslichten worden vooral ingezet om de doorstroming op drukke kruispunten te verbeteren. We associëren lichten dan ook eerder met verkeersomgevingen buiten het centrum, waar hogere snelheden gangbaar zijn. Op kruispunten in een centrum biedt een gewone voorrangsregeling een veilig kader voor alle verkeersdeelnemers. Het wegbeeld zonder lichten past beter bij het Gemeenteplein en ondersteunt de zone 30. Wel zijn er enkele visuele aanpassingen nodig om alles duidelijk te maken”, aldus Stijn Devos, mobiliteitsexpert bij Vectris.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Sommige mensen voelen zich minder veilig op het kruispunt nu de verkeerslichten enkel nog knipperen. Nochtans gaf het groene licht vroeger vaak een vals gevoel van veiligheid. Verkeersveiligheid is een én-én-verhaal: de gemeente moet zorgen voor een overzichtelijke en veilige inrichting, terwijl van weggebruikers respectvol en voorzichtig gedrag wordt verwacht.

Future Proof Oostkamp

“Met het masterplan Future Proof Oostkamp bouwen we aan een leefbaar centrum waar het aangenaam wonen, werken en winkelen is”, begint burgemeester Jan de Keyser. “Het Gemeenteplein moet nog meer het hart van het centrum worden: een plek van ontmoeting, waar mensen zich veilig kunnen verplaatsen en graag winkelen of een terrasje doen. De zone 30 vormt al langer de basis voor een verkeersveilig centrum. Het verwijderen van de verkeerslichten op het Gemeenteplein – gebaseerd op het overtuigende advies van de mobiliteitsexperten en de politie – past in deze visie en versterkt het beeld van een centrum op mensenmaat.”

Steentje bijdragen

“Verkeersveiligheid maken we samen. De gemeente zorgt voor een duidelijke en veilige inrichting van het centrum, maar ook de weggebruikers moeten hun steentje bijdragen. Wie zich respectvol gedraagt en zich aan de maximumsnelheid van 30 km/u houdt, draagt actief bij aan een veilige omgeving. Zo geven we voetgangers en fietsers de ruimte die ze verdienen”, besluit burgemeester Jan de Keyser.

De N-VA-fractie vroeg over deze punten stemming aan en stemde tegen, maar het volledige voorstel – inclusief alle nodige maatregelen en aanpassingen – werd goedgekeurd door de gemeenteraad.

The post Verkeerslichten aan Gemeenteplein Oostkamp verdwijnen definitief: doorstroming verkeer verloopt beter zonder is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

“Ik was high en herinner mij niets”: celstraf met uitstel voor reeks inbraken in auto’s en restaurant in Oostende

Een 25-jarige Marokkaan heeft voor de Brugse rechtbank achttien maanden celstraf met uitstel gekregen voor een resem inbraken in Oostende. Asaad E. was naar eigen zeggen high door een mix van alcohol en drugs.
The post “Ik was high en herinner mij niets”: celstraf met uitstel voor reeks inbraken in auto’s en restaurant in Oostende appeared first on KW.be.

Lees meer »

Zo wil regering-De Wever de werkloosheidsuitkering hervormen: werklozen zonder kinderen verliezen het meest

Wie werkloos wordt, zal vanaf januari tot 500 euro bruto meer uitkering krijgen tijdens de eerste drie maanden. Maar na een jaar daalt de werkloosheidsuitkering voor de meeste mensen fors, soms zelfs tot onder het leefloon. Wie na een jaar nog steeds werkloos is en geen kinderen heeft verliest het meest, tenzij hij al lang gewerkt heeft, schrijft HLN donderdag.

Lees meer »

Moordenaar (46) van Anja (53) onderneemt zelfmoordpoging in gevangenis: “Toestand is zeer kritiek”

William C. (46) ligt momenteel in coma op intensieve zorgen van het ziekenhuis na een zelfmoordpoging. Dat bevestigt zijn advocaat Pieterjan Dens. De veertiger verbleef sinds begin april in de cel op verdenking van de moord op Anja Lievens (53).
The post Moordenaar (46) van Anja (53) onderneemt zelfmoordpoging in gevangenis: “Toestand is zeer kritiek” appeared first on KW.be.

Lees meer »

Chef Dominique (62) en Marleen (61) vieren 40 jaar ‘t Kantientje: “Zelfs na al die jaren blijven we dromen van lekker eten”

Hun verhaal startte met tonnen mossels op de Lippenslaan in Knokke-Heist en gaat veertig jaar later nog steeds verder. Weliswaar op een andere locatie – in Ramskapelle – en een gewijzigd concept, maar ‘t Kantientje van Dominique Pille (62) en Marleen Van Den Broucke (61) blijft een succesverhaal. “Horeca is de rode draad doorheen mijn leven. Zelfs na al die

Lees meer »

Even donkere wolken boven assisenproces over gijzeling 13-jarige jongen: advocaat dreigde met wraking, maar proces kan nu toch starten

Het assisenproces in Tongeren over de gijzeling van een 13-jarige jongen kan nu toch van start gaan, nadat er deze voormiddag even een procedureel bommetje dreigde. De advocaat van een van de beschuldigden vroeg om uitstel, omdat zijn cliënt in een ziekenhuis in Turkije ligt na een operatie. Hij kreeg dat uitstel niet en dreigde met een wrakingsverzoek.

Lees meer »

“Aantal aanvragen voor leefloon zal sterk toenemen”: maatschappelijk werkers van OCMW Brugge protesteren tegen plannen federale regering

Maatschappelijk werkers van OCMW Brugge hielden donderdagmiddag om vijf voor twaalf aan de hoofdzetel in Brugge een stille protestactie tegen de plannen van de federale regering om de werkloosheidsuitkeringen te beperken tot maximaal twee jaar. Deze maatregel, bedoeld om langdurig werkzoekenden sneller te activeren, dreigt volgens de actievoerders het tegenovergestelde effect te hebben.
The post “Aantal aanvragen voor leefloon

Lees meer »