Door problemen bij De Watergroep kregen bijna 5.000 West-Vlamingen hun compensatie voor het water te laat terugbetaald. Het gaat vooral om mensen in kwetsbare situaties, zoals in een sociale woning zonder eigen watermeter.
4.859 West-Vlamingen moesten maandenlang wachten op de sociale compensatie voor hun waterfactuur. Door technische problemen bij De Watergroep werd de jaarlijkse brief naar rechthebbenden met vertraging opgestuurd. Die compensatie is weggelegd voor mensen die een leefloon, een inkomensgarantie of zorgbudget voor ouderen of een tegemoetkoming voor personen met een handicap ontvangen. Dankzij die compensatie kan een huishouden tot ongeveer 80 procent korting ontvangen op hun waterfactuur. Dat bedrag krijg je dan later terug. De grootte van de compensatie hangt af van het huishouden en wordt berekend op basis van een vast waterverbruik. Wie in een woning verblijft met een gemeenschappelijke teller ontvangt een forfaitair bedrag.
“Wanneer de digitale systemen falen, mogen mensen niet de dupe zijn en al zeker niet wie het moeilijk heeft”
In afwachting van de compensatie bleven de facturen wel binnenlopen. Zo ook bij West-Vlaming Danny. “Het is al de tweede keer op vijf jaar tijd dat we maanden niets horen. Als ik De Watergroep belde, moest ik soms tot 40 minuten wachten en werd ik niet verder geholpen. Zelfs op mijn aangetekende brief kwam er geen antwoord. Maand na maand werd de uitbetaling uitgesteld.”
Vlaams parlementslid Brecht Warnez (CD&V) uit Wingene kaartte de situatie aan bij minister van Sociale Economie Jo Brouns (CD&V). “Die kwetsbare huishoudens hebben die tussenkomst nodig. Hoe groot of klein het bedrag ook is. Daarom is het onaanvaardbaar dat de uitbetaling ervan op zich laat wachten”, zegt Warnez. “Wanneer digitale systemen falen, mogen mensen niet de dupe zijn en zeker niet wie het al moeilijk heeft.” Uiteindelijk moest er in West-Vlaanderen 236.141 euro uitbetaald worden aan sociale compensaties op de waterfactuur.
Automatisch
Daarom wil Warnez dat deze uitbetaling automatisch gebeurt. “Nu wordt de compensatie nog toegekend aan wie dit ieder jaar actief aanvraagt. Het is niet meer van deze tijd dat mensen nog zulke zaken moeten aanvragen. De overheid weet alles van de burgers. Die compensatie zou eigenlijk automatisch van de waterfactuur moeten afgetrokken worden. Zo vermijdt men ook die hele administratieve rompslomp en kan alles vlotter verlopen”, besluit Warnez.
The post Bijna 5.000 West-Vlamingen wachten maanden op compensatie waterfactuur is provided by KW.be.