Vlaams Belang stelt de procedure voor nieuwe wegen zonder grondige controle in vraag, naar aanleiding van de verkeerssituatie in de Razenheedstraat. “Als fervent fietser gebruik ik de Razenheedstraat dagelijks, maar de situatie is er gevaarlijk”, stelt ondervoorzitter Ghislain Claerbout. Op de gemeenteraad in maart kaartte raadslid Martijn De Maesschalck de onveilige situatie aan.
Begin maart opende de toegangsweg tot De Voerman, een woon- en werkproject van Leiedal. Volgens Claerbout veroorzaken scherpe bochten er problemen voor vrachtwagens, ondanks een tonnagebeperking. “Ze blijven de straat gebruiken en kunnen er niet keren. Drie dagen na de opening was er al schade”, klinkt het. Buurtbewoners bevestigen zijn bezorgdheid.
Ook schepen van Openbare Werken Gino Devogelaere (Samenéén) erkent de problematiek. “De voorlopige oplevering was op 7 maart. De aanleg verliep niet zoals gewenst. Leiedal engageert zich om aanpassingen te doen, zoals het plaatsen van een bord met lengtebeperking op de hoek van de Razenheedstraat en de Engeldreef”, aldus Devogelaere. Toch uit Claerbout kritiek op de aanpak: “Waarom wachten tot er schade is? Is dit plan vooraf grondig geëvalueerd? In Vichte moest onlangs een bocht heraangelegd worden omwille van een inschattingsfout. Herhalen dezelfde fouten zich?”
Oproep tot actie
Hij pleit voor een betere afstemming en meer aandacht voor zwakke weggebruikers. Schepen Devogelaere reageert dat Leiedal zal instaan voor het herstellen van de schade en het dragen van de kosten. “Het is verkeerd aangelegd en de verkeersborden zijn al twee maanden besteld. We hebben alles opgelijst en overgemaakt aan Leiedal.” Schepen van Mobiliteit Davy Demets (Inzet) zegt dat het een keuze is om het doorgaand en zwaar verkeer daar te beperken, al kunnen we leren uit fouten.
Vlaams Belang laat optekenen dat het zich houdt aan zijn verkiezingsbeloftes: “Via constructieve oppositie zorgen voor veiliger verkeer in Anzegem.”
The post Vlaams Belang Anzegem hekelt onveilige verkeerssituatie in Razenheedstraat is provided by KW.be.