In de achterhaven van Zeebrugge is men gestart met het vullen van de bouwput van de nieuwe Scheldetunnel in Antwerpen. In zeven dagen loopt er 800.000 m³ water of 320 Olympische zwembaden in het bouwdok. Op 19 mei wordt het eerste van acht elementen naar de Oosterweelverbinding gedreven.
Na twee jaar bouwen aan acht gigantische stukken tunnel voor de Oosterweelverbinding, loopt sinds donderdag al dat mooie werk onder water. In een put van 900 meter lang, ruim 150 meter breed en 13 meter diep werden vanaf begin 2023 de acht elementen gemaakt. Het zijn gigantische kokers van 160 meter lang, 42 meter breed, 10 meter hoog en 60.000 ton zwaar. De voorbije maanden werden hun openingen dichtgemaakt, zodat ze als gesloten dozen naar Antwerpen kunnen drijven.
Controle lekkage
Maar eerst wordt nu zeven dagen lang de bouwput gevuld met water uit het Boudewijnkanaal. Heel veel water: 800.000 kubieke meter of 320 Olympische zwembaden. “We doen dit traag en gecontroleerd. Binnenin elk van de acht tunneldelen zit een team dat permanent controleert op eventuele lekkage”, zegt Bert Claeys, projectleider bij bouwheer Lantis.
Bovendrijven
De elementen moeten voor het transport kunnen drijven, stabiel blijven en op hun definitieve plaats kunnen zinken. Daartoe zitten er in elk tunneldeel vijf ballasttanks die met water gevuld zijn. Door dit gewicht blijven ze op de bodem ‘plakken’ wanneer er eind volgende week een halve meter boven het plafond zal staan. Wanneer het tijd is om een element naar Antwerpen te slepen, worden de ballasttanks leeggepompt en komt het tunneldeel bovendrijven.
“Het eerste tunneldeel vertrekt op 19 mei, het laatste uiterlijk in september”, zegt Raymond de Kroon, directeur uitvoering van TM COTU, het aannemersconsortium van BESIX,? DEME, Stadsbader Contractors?en?Jan De Nul.
Kade autoschepen
Na afloop van de werken in de bouwput, worden de dijken met het Boudewijnkanaal en het Verbindingsdok weggenomen. Daardoor zal de bouwput veranderen in een nieuw dok voor roroschepen van Wallenius Wilhelmsen. Hiervoor werd in 2020 nog vóór de aanleg van de put 900 meter kade gebouwd.
The post In zeven dagen loopt Scheldetunnel in Zeebrugge onder water: “Goed voor 320 Olympische zwembaden” is provided by KW.be.