Op de gemeenteraad ontstond een grote discussie over de opdracht van het stadsbestuur om een nieuw logo en huisstijl te laten ontwikkelen. Die opdracht wordt geraamd op 60.000 euro, maar volgens de oppositie zal de totale kost een ferm pak hoger liggen. “Alles moet vervangen worden, van de kledij van de sportdienst tot de bestickering van auto’s en ander materiaal. Zonder ruwe schatting van de totaalprijs kunnen wij hier toch niet over stemmen?”, klinkt het.
“De huisstijl en het logo van Stad Waregem zijn zestien jaar oud en stoten al enige tijd op hun limieten. Beide voldoen niet meer aan de huidige noden en laten te weinig variatie toe. Onze stad is namelijk enorm geëvolueerd de afgelopen jaren. Daarnaast blijven blijven nogal wat andere stedelijke diensten een eigen logo of stijl hanteren, ondanks verschillende bijsturingen”, vertelt schepen van Communicatie Pietro Iacopucci (CD&V).
“We willen investeren in de ontwikkeling van een nieuwe place branding voor het gehele lokaal bestuur, Het uitgangspunt daarbij is een hybride model: de stad als sterk hoofdmerk en een beperkt aantal subidentiteiten.” Voor het ontwikkelen van een nieuw logo, een nieuwe huisstijl, brandinggids, sjablonen en de richtlijnen voor de subidentiteiten zoals de sportdienst, maakt het stadsbestuur een bedrag van 60.000 euro vrij.
“Slecht huiswerk”
Het agendapunt werd goedgekeurd door de CD&V-meerderheid. Ook oppositiepartij Vlaams Belang stemde voor. Groen en Team Waregem onthielden zich, N-VA stemde resoluut tegen. “Die 60.000 euro is slechts het topje van de ijsberg”, reageert N-VA-fractieleider Michiel Vandewalle. “Er volgt een stevige kost. Alle stedelijke materialen moeten vervangen worden. Je komt de logo’s overal tegen, zelfs hier op een flesje in de raadzaal. Maar ook op vlak van bestickering, vaste logo’s op gebouwen, wegwijzers, promotieplannen, noem maar op.”
“Alles aanpassen zal hoge kosten met zich meebrengen. Dat die ruwe schatting nog moet gemaakt worden, is geen goed beleid. Jullie hebben jullie huiswerk slecht gemaakt. Zonder informatie over de totaalprijs kunnen wij dit punt toch niet stemmen? Wij willen akkoord gaan met deze voorgestelde opfrissing, maar enkel na een grondige studie van de totale kosten.”
“Paard bijna dood”
Ook Groen deelt die mening. “Ik heb het huidige logo eens voorgelegd aan enkele docenten communicatie. ‘Dit komt uit de jaren tachtig’, ‘de kleuren passen niet samen’, ‘het paard lijkt bijna dood’, klonk het daar. Wij hopen dus dat er mensen met expertise in de jury zetelen, zodat we vermijden dat het nieuwe logo ook op hoongelach wordt onthaald”, zegt Jan Cappelle.
“We blijven inderdaad ferm op onze honger zitten wat betreft alle bijkomende kosten”, voegt Johan Vanhove (Team Waregem) toe. “En wat met de stedelijke scholen, verdwijnen die unieke logo’s dan?” Schepen Iacopucci antwoordde dat er een verduidelijking zal komen over de aankomende kosten. “Dat zal wellicht boven de 100.000 euro zijn. Maar vergeet niet dat heel wat zaken ook aan vervanging toe zijn, die kosten komen er dus sowieso.”
Wedstrijd
Dieter Handekyn (Vlaams Belang) stelde ten slotte nog voor de creativiteit van kinderen te gebruiken. “We kunnen eventueel een wedstrijd voor scholen organiseren”, zegt hij. “Dat is een optie die we zullen bekijken”, aldus Iacopucci. “Maar we zijn zeker bereid om de gemeenteraad te betrekken bij het beslissingsproces. En uiteraard worden we in dit traject ondersteund door professionelen.”
The post Stad investeert 60.000 euro in nieuw logo, oppositie hekelt “gebrek aan grondige studie van totale kosten” is provided by KW.be.