Tristan Liekens (24) van Bakkerij Petris ontwikkelde samen met een van zijn werknemers een hamburgerbroodje op basis van zeewier. “Als we ’t juist aanpakken, is dit iets wat weleens wereldwijd zou kunnen aanslaan”, zegt Ahmad Al-Khabi (37), een Bruggeling met Syrische roots.
Tristan en Ahmad vonden elkaar een tweetal jaar geleden via de bakkerij in Wenduine. “Ik kwam daar solliciteren en zag als bakker meteen Tristans groeipotentieel. Hij deed het gewoon helemal anders”, zegt Ahmad, die daarvoor acht jaar bij Fijnbakkerij Lieven werkte. “Er was direct een goeie klik tussen ons”, neemt Tristan over. “Niet alleen Ahmads handen, maar ook zijn ideeën bleken een meerwaarde voor het bedrijf. Hij was het ook die opperde dat we met onze geplande tweede winkel niet aan de kust moesten blijven maar naar hartje Brugge moesten trekken. Dat was inderdaad een gouden zet.”
Fastfoodwereld in beweging
Het zeewierverhaal is niet volledig nieuw: twee jaar geleden introduceerde Tristan ook al een zeewierbroodje in samenwerking met de Bredense ‘seaweedchef’ Donald Deschagt. “Zeewier zal meer en meer z’n intrede doen, en met zo’n hamburgerbroodje kunnen we misschien wel een internationale markt aansnijden. De fastfoodwereld is constant in beweging, het enige wat níet verandert is dat broodje. Bovendien heeft het geliddelde hamburgerbroodje op zich ook niet zoveel smaak”, zegt Tristan. Het broodje dat hij samen met Ahmad creëerde, heeft dat wel. Het is een smaaksensatie. “We hebben een drietal maanden geëxperimenteerd om tot de juiste kruiding te komen”, zegt Ahmad. Want naast het zeewier, zitten er nog een viertal andere kruiden in verwerkt. “Die geven we niet zomaar prijs, natuurlijk. Maar ik kan je wel verklappen dat mijn Syrische roots er inzitten. Het broodje wordt dus met liefde gemaakt.”
“’t Is inderdaad ons kindje”, lacht Tristan. Het kreeg ook een naam: de ‘Ahmatris bun’. “Het mooie aan dit broodje is ook, dat het totaalplaatje gewoon klopt. Er zitten geen bewaarmiddelen in, ’t is honderd procent plantaardig en dus geschikt voor iedereen. Omdat we daar zelf de middelen niet voor hebben, zouden we het recept graag willen verkopen aan een groot bedrijf dat het in massaproductie wil steken. We zijn zelfs al op eigen houtje, als twee kleine garnalen, gaan aankloppen bij een van de grootste voedingsbedrijven ter wereld. We hebben er samengezeten met de CEO, en die vond het een topproduct maar… we hebben er achteraf niets meer van gehoord. Misschien is de wereld er gewoon nog niet klaar voor?”
De Droomfabriek
Zelf geloven Tristan en Ahmad zo hard in het concept dat ze het zelfs opzonden naar De Droomfabriek. “Ik hoorde laatst op de radio nog een dame zeggen dat ze elke morgen zeewier at. Ik heb direct mijn telefoon genomen en naar Tristan gebeld: Zie je wel!” (lacht) “De smaak van het zeewier is trouwens heel subtiel. Je proeft ze pas op het laatst, maar de smaak blijft wel hangen”, aldus Ahmad.
“Je moet het gewoon proeven”, besluit Tristan. “De smaak van het broodje is echt heel mooi uitgebalanceerd, waardoor je ’t met van alles en nog wat kunt combineren. Steek hier beleg tussen en je krijgt een smaakbommetje.”
Wie wil met Tristan en Ahmad in zee? Mail naar [email protected], of neem telefonisch contact op via 0491 73 38 23 (Tristan) of 0483 48 23 47 (Ahmad)
The post Bakkerij Petris ontwikkelt hamburgerbroodje met zeewier: “Hier willen we wereldwijd de fastfoodsector mee veroveren” is provided by KW.be.