Roularta Media Group versterkt marktpositie met uitstekende CIM-cijfers

Met een indrukwekkend bereik van 3,7 miljoen lezers over een breed scala aan publicaties bevestigt Roularta Media Group (RMG) haar leidende rol in het Belgische medialandschap. Dat blijkt uit de nieuwste Persstudie, gepubliceerd door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

De ‘total brand’ resultaten (de som van de papieren versie, de digitale versie van de magazines en hun websites en apps, red.) tonen aan dat verschillende titels van RMG zonder moeite boven het miljoen lezers en surfers uitkomen. Zo blijft De Zondag met meer dan 1,3 miljoen lezers het grootste weekblad van Vlaanderen, Libelle en Femmes d’Aujourd’hui bereiken samen wekelijks bijna 1,3 miljoen Belgen en Libelle Lekker en Délices de Femmes d’Aujourd’hui trekken meer dan 1,3 miljoen lezers aan.

Daarnaast boeken de Franstalige publicaties van RMG opmerkelijke successen, met aanzienlijke groeicijfers.

Belangrijkste inzichten

De gecombineerde resultaten van de mediamerken in hun print- en digitale versie, die cruciaal zijn voor het opstellen van mediaplannen, leiden tot drie belangrijke conclusies. Ten eerste een groei in lokale media, ten tweede succes in het business-segment en tot slot effectiviteit van de mix content & doelgroep.

Wat de groei in lokale media betreft, blijft De Zondag – zoals eerder al vermeld – het grootste lokale medium met 1,3 miljoen lezers. Daarnaast bereikt De Krant van West-Vlaanderen elke week bijna 300.000 lezers en is daarmee, op De Zondag na, de meest gelezen krant in de provincie. Deze sterke verbondenheid met lokale gemeenschappen benadrukt het vertrouwen van de lezers in RMG’s journalistieke kwaliteit en de waarde van lokaal nieuws.

Het business segment blijft zich dan weer positief ontwikkelen. Titels als Trends, Trends/Tendances, en Data News versterken hun leidende positie als onmisbare informatiebronnen voor het Belgische bedrijfsleven. Zo laten Trends en Trends/Tendances een groei van 7,6% zien, met een bereik van meer dan 300.000 lezers. Trends Style kent dan weer een spectaculaire stijging van 38,6% en bereikt nu 154.000 lezers. En Data News groeit met 11,9% en bereikt meer dan 72.000 lezers.

Tot slot is er ook de mix van content en doelgroep die werkt. Het nieuwsmagazine Knack en diens Franstalige tegenhanger Le Vif behalen uitstekende resultaten binnen invloedrijke doelgroepen. Het aantal kaderleden dat het blad leest, is met 20% gestegen ten opzichte van 2023. Voor Knack loopt die stijging zelfs op tot 50%.

Bovendien groeit het aandeel vrouwelijke lezers in hogere sociale klassen (groep G 1-4), wat nu 32.5% van het lezerspubliek vertegenwoordigt.

Feeling stijgt met 7,6% en bereikt nu 193.000 lezers, waarvan 1 op 4 vrouwen uit sociale groep 1+2. Een stijging van 43% tegenover het vorige onderzoek. Luxe lifestyle wekt nog steeds veel interesse. De frisse accenten met een nieuwe hoofdredacteur werpen al snel hun vruchten.

De Franstalige lifestylemagazines presteren ook uitstekend, met Flair FR die een verdere groei van +3,3% laten zien. Plus Magazine FR kende een solide stijging van 1,4%.

Digitalisering en succes van ‘Mijn Magazine’-app

Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group: “Sinds de lancering van de Mijn Magazines-bundels, die een digitale toegang geven tot dertig magazinemerken voor de ganse familie, is de digitale leestijd van onze abonnees aanzienlijk toegenomen. Ze besteden nu dubbel zoveel tijd aan het lezen van artikels, zowel op de website als in de Mijn Magazines-app. Deze positieve trend illustreert de succesvolle digitalisering van ons aanbod en de groeiende betrokkenheid van onze lezers. Een opvallend gegeven is dat de gebruikers van de Libelle-bundel (dat deze zomer gelanceerd werd, red.) 60% van de tijd besteden aan de andere titels binnen de bundel.”

Met deze resultaten blijft Roularta Media Group toonaangevend en zet het zijn strategie van digitale groei en inhoudelijke kwaliteit verder.

The post Roularta Media Group versterkt marktpositie met uitstekende CIM-cijfers is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

“Het irritante ettertje is weer helemaal terug”: acteur Willem De Schryver gaat ook in ‘Knokke off 2’ compleet het padje af

Ook in het tweede seizoen van ‘Knokke off’ tast Willem De Schryver (23) als de rijkeluiszoon Alex de grenzen van het fatsoen af en duikt hij in een decadente wereld, waarin seks niet altijd exclusief is en drugs en alcohol rijkelijk vloeien. Hoe goed kent de acteur dat milieu en vloog hij voor twee scènes echt naar Saint-Tropez? En vindt

Lees meer »

Heel wat kampioenen bij S-Plus

Traditioneel organiseert seniorenbeweging S-Plus naar het eind van het jaar toe het ledenfeest met kampioenenhulde. Het was Marc Claeys die de diverse kampioenen naar voor mocht roepen om het passend geschenk in ontvangst te nemen. In de kaarting was Eric Pattyn de primus terwijl Ronny Vlerick het best Bingo kan spelen. Ingrid Van Beeck won
The post Heel wat

Lees meer »

Wzc De Meers getroffen door zeer besmettelijk norovirus: “Jammer dat dit net met de feestdagen gebeurt”

Wzc De Meers in Waregem is getroffen door het norovirus, een zeer besmettelijk virus dat buikgriep veroorzaakt. Op de piek waren 40 bewoners besmet. De kerstdagen moesten ze op hun kamer vieren. “Maar het personeel maakte er het beste van en bracht verkleed als kerstvrouwen de aperitief rond”, zegt schepen Cindy Vanhoutte.
The post Wzc De Meers getroffen door

Lees meer »

Hoe duiken onze toppolitici het nieuwe jaar in? Ontdek het hier. “Misschien kan Jeroen Meus ons wel wat tips geven?”

Wetstraatmodus uit, vakantiemodus aan: na een woelig politiek jaar ontkurken ook onze politici de flessen champagne om te klinken op het nieuwe jaar. Keukenprinses spelen voor vrienden, confetti afsteken tussen de verhuisdozen en tot de late uurtjes dansen met vrienden: onze toppolitici hebben elk hun eigen manier om het oude jaar af te sluiten. Hoe en waar? Ontdek het hier.

Lees meer »

Haar pasgeboren baby was zogezegd omgekomen in een brand, tot moeder haar dochtertje zes jaar later tegenkomt op een feestje

De Puerto Ricaans-Amerikaanse moeder Luzaida Cuevas kreeg van de hulpdiensten te horen dat haar pasgeboren baby was gestorven in een nachtelijke brand, maar wanneer ze zes jaar later een meisje ziet op een feestje, vermoedt ze dat het haar dood gewaande dochtertje is. En zowaar: een DNA-test geeft Luzaida gelijk. Een nieuwe docuserie vertelt het onwaarschijnlijke verhaal.

Lees meer »

Philippe en Marijke zijn een gouden paar

Samen met hun kinderen, kleinkinderen, familie en enkele vrienden vierden Philippe Depla (74) en Marijke Verbrugge (73) hun vijftigste huwelijksverjaardag in het Gaverkasteel. De jubilarissen zijn beiden geboren en getogen Deerlijkenaren. Zij stammen uit gekende grote gezinnen en wonen in de Hoogstraat. Philippe was kinesist en werkte ook als verkoper. Marijke was leerkracht lichamelijke opvoeding
The post Philippe en

Lees meer »