Marino (45) kroont zich in E-Bike tot wereldkampioen downhill: “Mijn fiets staat helemaal op punt”

E-bike wordt beschouwd als een van de jongste disciplines in de motorsport. In deze variant tussen motorcross en mountainbike werd Marino Roets onlangs wereldkampioen downhill en probeert hij straks voor de vierde keer op rij Belgisch kampioen te worden in de categorie EX2.

Marino Roets (45) uit Tielt was tot zijn achttiende motorcrosser. Een knieblessure noopte hem te stoppen met het competitieve MX. In een zoektocht naar iets nieuws kwam hij in het touwtrekken terecht. Twintig jaar met de Mertensmannen uit Hoogstraten waarmee hij diverse titels behaalde en in het buitenland actief was. Ook dat verhaal liep ten einde en de dokter raadde hem aan te fietsen. “Omdat ik nogal competitief ben ingesteld ontdekte ik dat er via FMB-BMB en Motorsport Vlaanderen een competitie E-bike bestond. In mijn eerste jaar werd ik meteen Belgische kampioen”, klinkt Marino, die zich aan de kust had aangesloten bij KV Ostend Motorsport. Beroepshalve is hij zelfstandig mecanicien voor een bedrijf dat elektriciteits- en spoorwegwerken uitvoert.

Een eendagswedstrijd ‘downhill’ was beslissend voor je wereldtitel?

“In het Italiaanse Sestriere, een bekend wintersportoord. Er is daar een zeer mooi parcours aangelegd, specifiek om die sport te beoefenen. Het WK had daar voor het tweede jaar op rij plaats. Vorig jaar was ik wat in twijfel of ik al of niet zou meedoen. Nu had ik de knoop doorgehakt. Ik ben al een gans jaar goed op dreef, vrij van blessures en mijn fiets staat helemaal op punt. Ik wilde dit niet aan mij laten voorbijgaan. Vorig jaar ging het nog om een nieuw fietsmodel dat ontwikkeld was. Ik stond voortdurend in contact met de fietsfabrikant LMX Speed Bikes in Lyon om verbeteringen aan te brengen.”

Downhill gaat uiteraard om een afdaling?

“Het ging om zes klassementsproeven waarbij de piloot met de minst samengetelde tijden tot winnaar werd uitgeroepen. Na bijvoorbeeld een ronde van 14 kilometer met drie proeven. Die afdaling duurt ongeveer tussen drie en vijf minuten. De kracht en de rijervaring uit de motorcross heb ik nog. Ook de techniek, het lef en het inzicht komen mij hierbij goed van pas.”

“Zonder pech is ook die Belgische titel weer van mij”

Het BK reed je in EX2, het WK in EX3. Ondertussen zijn er andere benamingen?

“Er is nu ook de EX1 Heavy, de volledige elektrische moto. Ook al omdat die volledig in opmars zijn, ter vervanging van een verbrandingsmotor. Die staat volledig los van de E-bike. Het WK won ik met een EX2, en fiets met trappers en een gashendel. Deze motor is iets krachtiger dan een gewone E-bike die je op straat ziet, met een vermogen van 250 watt. Deze van mij gaat tot 2.500 watt in piek. Qua topsnelheid haal ik hiermee zo’n 65 km per uur. Uiteraard heb je dit bij een afdeling niet nodig. Omdat je dan op eigen kracht naar beneden gaat.”

Op het BK gebruik je nog een andere E-bike?

“De eerste twee jaar was dit een EX2 zonder gashendel. Een opgedreven E-bike met een elektrische chip die gemakkelijk 45 km per uur reed. Vorig jaar startte ik met die LMX, omdat ik de kans kreeg om voor dat merk te fietsen, met trappers en een gashendel. Nu rijd ik nog altijd in die klasse.”

De volgende manche van het BK is overigens in je eigen club in Oostende?

“In Sportpark De Schorre. Op een redelijk geslaagd parcours dat speciaal is aangelegd om te fietsen. Het gaat bergop, bergaf. Er zijn technische zones, single tracks door de bosjes, lange stukken langs de voetbalvelden. Na Oostende is er dan nog een manche in Lille, op het bekend motorcrossterrein dat onlangs voor die sport geen vergunning meer kreeg. Omdat wij een stille gemotoriseerde sport zijn, mogen wij daar nog rijden.”

Je gaat er uiteraard voor je vierde Belgische titel op rij?

“Er zijn nu nog 175 punten te verdienen over drie wedstrijden. Ik ga mijn best blijven doen. Mijn ding doen zonder pech te hebben. Daarna volgt er nog een ander WK, opnieuw in Italië, in de buurt van Milaan. Een crossterrein met veel hoogtes, springwerk. Ik hoop daar beter te doen dan vorig jaar, waar ik in die klasse tweede werd in de eindstand.”

Marino Roets (45) uit Tielt was tot zijn achttiende motorcrosser. Een knieblessure noopte hem te stoppen met het competitieve MX. In een zoektocht naar iets nieuws kwam hij in het touwtrekken terecht. Twintig jaar met de Mertensmannen uit Hoogstraten waarmee hij diverse titels behaalde en in het buitenland actief was. Ook dat verhaal liep ten einde en de dokter raadde hem aan te fietsen. “Omdat ik nogal competitief ben ingesteld ontdekte ik dat er via FMB-BMB en Motorsport Vlaanderen een competitie E-bike bestond. In mijn eerste jaar werd ik meteen Belgische kampioen”, klinkt Marino, die zich aan de kust had aangesloten bij KV Ostend Motorsport. Beroepshalve is hij zelfstandig mecanicien voor een bedrijf dat elektriciteits- en spoorwegwerken uitvoert.

Een eendagswedstrijd ‘downhill’ was beslissend voor je wereldtitel?

“In het Italiaanse Sestriere, een bekend wintersportoord. Er is daar een zeer mooi parcours aangelegd, specifiek om die sport te beoefenen. Het WK had daar voor het tweede jaar op rij plaats. Vorig jaar was ik wat in twijfel of ik al of niet zou meedoen. Nu had ik de knoop doorgehakt. Ik ben al een gans jaar goed op dreef, vrij van blessures en mijn fiets staat helemaal op punt. Ik wilde dit niet aan mij laten voorbijgaan. Vorig jaar ging het nog om een nieuw fietsmodel dat ontwikkeld was. Ik stond voortdurend in contact met de fietsfabrikant LMX Speed Bikes in Lyon om verbeteringen aan te brengen.”

Downhill gaat uiteraard om een afdaling?

“Het ging om zes klassementsproeven waarbij de piloot met de minst samengetelde tijden tot winnaar werd uitgeroepen. Na bijvoorbeeld een ronde van 14 kilometer met drie proeven. Die afdaling duurt ongeveer tussen drie en vijf minuten. De kracht en de rijervaring uit de motorcross heb ik nog. Ook de techniek, het lef en het inzicht komen mij hierbij goed van pas.”

Het BK reed je in EX2, het WK in EX3. Ondertussen zijn er andere benamingen?

“Er is nu ook de EX1 Heavy, de volledige elektrische moto. Ook al omdat die volledig in opmars zijn, ter vervanging van een verbrandingsmotor. Die staat volledig los van de E-bike. Het WK won ik met een EX2, en fiets met trappers en een gashendel. Deze motor is iets krachtiger dan een gewone E-bike die je op straat ziet, met een vermogen van 250 watt. Deze van mij gaat tot 2.500 watt in piek. Qua topsnelheid haal ik hiermee zo’n 65 km per uur. Uiteraard heb je dit bij een afdeling niet nodig. Omdat je dan op eigen kracht naar beneden gaat.”

Op het BK gebruik je nog een andere E-bike?

“De eerste twee jaar was dit een EX2 zonder gashendel. Een opgedreven E-bike met een elektrische chip die gemakkelijk 45 km per uur reed. Vorig jaar startte ik met die LMX, omdat ik de kans kreeg om voor dat merk te fietsen, met trappers en een gashendel. Nu rijd ik nog altijd in die klasse.”

De volgende manche van het BK is overigens in je eigen club in Oostende?

“In Sportpark De Schorre. Op een redelijk geslaagd parcours dat speciaal is aangelegd om te fietsen. Het gaat bergop, bergaf. Er zijn technische zones, single tracks door de bosjes, lange stukken langs de voetbalvelden. Na Oostende is er dan nog een manche in Lille, op het bekend motorcrossterrein dat onlangs voor die sport geen vergunning meer kreeg. Omdat wij een stille gemotoriseerde sport zijn, mogen wij daar nog rijden.”

Je gaat er uiteraard voor je vierde Belgische titel op rij?

“Er zijn nu nog 175 punten te verdienen over drie wedstrijden. Ik ga mijn best blijven doen. Mijn ding doen zonder pech te hebben. Daarna volgt er nog een ander WK, opnieuw in Italië, in de buurt van Milaan. Een crossterrein met veel hoogtes, springwerk. Ik hoop daar beter te doen dan vorig jaar, waar ik in die klasse tweede werd in de eindstand.”

The post Marino (45) kroont zich in E-Bike tot wereldkampioen downhill: “Mijn fiets staat helemaal op punt” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Blijvend met High Five naar school in Harelbeke

In 2018 startte lokaal bestuur Harelbeke met High Five in de Centrumschool. Wat begon als een proefproject om een veiligere schoolomgeving te creëren, loopt nu al in heel wat steden en gemeenten in Vlaanderen. Vanaf dit jaar wordt een High Five carrousel gelanceerd.
The post Blijvend met High Five naar school in Harelbeke appeared first on KW.be.

Lees meer »

Geen folklorestoet in de Molenhoek in Deerlijk omwille van wegenwerken

De folklorestoet die op zaterdag 19 oktober door de Molenhoek in Deerlijk zou trekken, gaat niet door. “We hebben onlangs bericht gekregen van de gemeente Deerlijk dat de wegenwerken in verschillende straten van de Molenhoek in oktober nog niet afgerond zullen zijn”, verduidelijkt Nick Mannekens van het feestcomité van de Molenhoek.
The post Geen folklorestoet in de Molenhoek in

Lees meer »

“We hebben nood aan een nultolerantiebeleid”: Wat willen de Kortrijkse partijen doen rond veiligheid?

De traditie wil dat lokale verkiezingen steevast draaien rond de drie V’s: verkeer, vuiligheid en veiligheid. De laatstgenoemde ‘V’ is tot nog toe onmiskenbaar hét thema van de verkiezingen. En bij alle partijen klinkt dan ook unisono dat er te veel Kortrijkzanen zich nog af en toe of zelfs regelmatig onveilig voelen in de Guldensporenstad. Maar hoe we naar een

Lees meer »

Stad Roeselare versterkt laadinfrastructuur met 22 extra palen om toekomstgerichte mobiliteit te ondersteunen

Met de uitbreiding van haar laadinfrastructuur zet de Stad Roeselare opnieuw een belangrijke stap richting de toekomst. In lijn met de Vlaamse en Europese doelen speelt Roeselare proactief in op de groeiende vraag naar elektrische laadmogelijkheden. Bovendien worden de benzine-, diesel- en lpg-wagens van het eigen wagenpark ook stelselmatig vervangen door elektrische wagens of plug-in hybrides.
The post Stad

Lees meer »

Tien jaar later na ontploffing obus in Ieper met twee doden tot gevolg: twee ondernemingen en twee personen schuldig, maar geen straf

Bij graafwerken op een bedrijventerrein in Ieper ontplofte op 19 maart 2014 een obus uit de Eerste Wereldoorlog. Bij de explosie kwamen twee arbeiders om het leven en vielen twee gewonden. Twee personen en twee ondernemingen werden tien jaar later in beroep schuldig bevonden aan onopzettelijke doding.
The post Tien jaar later na ontploffing obus in Ieper met twee

Lees meer »

Voormalige spelersbus KSV Diksmuide duikt op in… Noord-Duitsland

Op de wegen van het eiland Rügen, in het uiterste noorden van Duitsland, werd een opvallend voertuig gespot: een voormalige spelersbus van voetbalclub KSV Diksmuide, nu uitgerust met Duitse nummerplaten uit Landkreis Diepholz in Nedersaksen. De bus is nog steeds voorzien van de originele belettering en reclame.
The post Voormalige spelersbus KSV Diksmuide duikt op in… Noord-Duitsland appeared first

Lees meer »