Zondagnamiddag trok de Gouden Boomstoet door de straten van Brugge. Vele tienduizenden belangstellenden daagden op voor dit evenement. Het was zeven jaar geleden dat deze stoet georganiseerd werd.
1500 figuranten namen deel aan de Gouden Boomstoet. Brugge Plus gaf de opdracht aan artistiek directeur Tom Ternest om de stoet aan te passen aan een hedendaags publiek.
Want de vorige editie, die nog teveel geënt was op het concept dat Antoon Viaene in de jaren 1950 uitdokterde, bleek verouderd en werd onvoldoende gesmaakt.
Vernieuwd concept
Op advies van historicus Jan Dumoleyn werden enkele aanpassingen gedaan. Zo werd Jan Breydel in het tafereel van de Guldensporenslag vervangen door Jan Heem.
Onder de Vikingen, zonder hoorntjes, bevonden zich enkele vrouwelijk krijgers. Ook de kruistochten kregen een historische correctie: geen gevangen Moren maar kruiden en boeken uit het Oosten. En de Duitse Hanze mocht deelnemen, in 1958 was dit niet het geval bij de creatie van de stoet.
Samen met regisseur Dominique Deckers en algemeen coördinator Kasper Verhelst creëerde Tom Ternest een nieuw spektakel, met veel meer interactie met het publiek. En de Brugse Zotten zorgden voor de nodige humor.
Actueel luik
Er was ook een hedendaagse knipoog: velen zullen wel de link gelegd hebben tussen de middeleeuwse pest en corona. Voor het actuele luik zorgde de Antwerpse kunstenares Elise Eeraerts.
Zij bracht als sluitstuk van de stoet symbolisch de afgebrande top van het Belfort terug naar Brugge: een replica van de spits die in de 15de eeuw de Halletoren bekroonde.
Al diende haar man Roberto het meterslange hedendaagse kunstwerk af te werken. Want de kunstenares werd mama en vertoefde de voorbije week bij haar pasgeboren baby.
Centraal in de vernieuwde Gouden Boomstoet stond het huwelijk van Margareta van York met Karel de Stoute in 1468. Toen was dit huwelijk de aanleiding tot een tiendaags feest in Brugge.
Het huidige spektakel viel uiteen in vier hoofdstukken: de Bruggelingen verwelkomden de Engelse prinses Margareta, ze gaven haar een geschiedenislesje over het graafschap Vlaanderen, het huwelijksfeest en de hedendaagse interpretatie met het kunstwerk van Elise Eeraerts.
Klein minpuntje
Wat het meeste indruk maakte, waren de mooie kostuums en de geslaagde dansjes. Enkele acrobaten beklommen de tribunes.
De fraai geborduurde Franse lelies werden door gedetineerden in de Brugse gevangenis. In schril contrast hiermee stond de scene van de vermoorde Karel de Goede. Bruggeling Timothy Gurdebeke moest meer dan twee uur lang stil zitten en een lijk incarneren…
Een klein minpunt. Zonder programmaboekje was het onmogelijk om elk tafereel te vatten. Figuranten die taferelen moesten duiden werden vaak overstemd door muziekkorpsen in de volgende groep.
(Tekst: Stefan Vankerkhoven Beeld: Davy Coghe)
The post KIJK – 35.000 toeschouwers op vernieuwde Gouden Boomstoet in Brugge: ontdek het hier in tekst en beeld is provided by KW.be.