Comma brand strategists viert zijn twintigste verjaardag. Als kers op de taart mocht het marketingbedrijf nu ook het B Corp-label ontvangen, het internationale label voor duurzaam en sociaal ondernemen. “Het gaat over veel meer dan zonnepanelen leggen en papier recycleren”, aldus zaakvoerders Greetje Demuelenaere en Wouter Casteleyn.
In 2004 startten Greetje Demuelenaere en Wouter Casteleyn het marketingbedrijf comma vanuit hun woonkamer in Zedelgem. Twintig jaar later is het uitgegroeid tot een sterke kmo, gevestigd in een architecturaal opvallend bedrijfspand in Veldegem. Strategie vormt er de rode draad: waar staan klanten als bedrijf of als merk en waar willen ze naartoe? “Het strategisch merkenteam van comma gaat in co-creatie met de klant op zoek naar antwoorden en vertaalt dat in concrete acties. In dat proces krijgt aandacht voor mens en milieu steevast een centrale plaats”, begint Greetje Demuelenaere.
Die aandacht voor mens en milieu vertaalt comma door actief rond corporate social responsibility (CSR) te werken. “CSR gaat over véél meer dan zonnepanelen leggen of papier recycleren, ook al doen we dat natuurlijk ook. Met onze deelname aan het Charter Duurzaam Ondernemen van VOKA zitten de 5 P’s (People, Planet, Prosperity, Partnership en Peace) al lang stevig verankerd in het bedrijf. Omdat we voelden dat we in de CSR-materie erg sterk stonden, wilden we graag het prestigieuze B Corp-label behalen. Want B Corp is dé referentie waaraan veel internationale bedrijven zich spiegelen.”
Jarenlange inzet
Het B Corp-label wordt niet zomaar toegekend, er moet voldaan worden aan strenge voorwaarden. “Het proces voor het behalen van het B Corp-label is dan ook van lange duur. Werkelijk elk aspect van bedrijfsvoering wordt onder de loep genomen zoals customer stewardship, milieubeheer, economische impact, diversiteit, loopbaanontwikkeling en financiële zekerheid.”
Op basis van dat onderzoek krijgen bedrijven een score en enkel wie meer dan 80 behaalt, mag zich B Corporation noemen. “Die score wordt trouwens elke drie jaar kritisch herbekeken en het is de bedoeling om steeds hoger te scoren, want een B Corp-bedrijf moet als voorbeeld en inspiratie voor de wereld fungeren. Momenteel zijn er over de hele wereld slechts 8.605 bedrijven die het B Corp-label mogen dragen, waarvan 86 met hoofdkwartier in België. Comma behaalde maar liefst een score van 92,9! We zijn bovendien het eerste en tot nog toe enige strategisch marketingbedrijf in België dat succesvol alle certificatiestappen doorliep.”
Betere wereld
Met de opgedane ervaring van de doorgedreven B Corp-procedure wil comma nu nog beter klanten begeleiden die zichzelf tot doel stelden om de 2030 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties te behalen.
“We zijn trots dat we tot die kleine krans bedrijven behoren die voluit de schouders zetten onder een betere wereld, met oog voor mens en milieu. Zowel ons team als onze klanten, het milieu en maatschappelijk engagement kwamen aan bod bij de B Corp-screening. Het behalen van het B Corp-label voelt echt als een beloning na 20 jaar hard werk als ondernemer”, besluiten Wouter en Greetje.
The post Comma viert verjaardag met prestigieus label is provided by KW.be.