Rhizo Hotelschool lanceert een nieuw en eigen geschreven kookboek. Klas 3 horeca werkte daarvoor samen met auteur Wim Chielens en ging actief aan de slag met taal. Dit ambitieuze project werd gelanceerd in het kader van het ‘Iedereen Leest’.
“Jongeren lezen echt te weinig, wij willen die tendens veranderen”, vertelt Katrijn De Decker, leerkracht Nederlands aan Rhizo. Door op een interactieve manier met taal bezig te zijn worden jongeren gestimuleerd om meer te lezen en te schrijven.
“Het doel was om jongeren kennis te laten maken met taal op een andere manier. Geen saaie oefeningen in een boek, maar zelf doen en schrijven.” Na lang brainstormen, heeft de klas zich gericht op het schrijven van een eigen kookboek. Het draait niet alleen om het resultaat, maar ook om het proces. De studenten werkten samen met auteur Wim Chielens. “Het is de eerste keer dat ik lesgaf in een vrij technische richting. We wilden met dit boek twee werelden samenbrengen: gastronomie en literaire finesse”, vertelt Wim. Elke student schreef een tekstje bij zijn of haar gerecht. “We schreven verhalen, columns en raadsels. Het resultaat is een divers geschreven kookboek, dat maakt het net uniek”, weet de auteur.
Leerproces
“Wim heeft 20 uur voor de klas gestaan. Hij is intensief met de klas aan de slag gegaan, dat was voor de jongeren ook eens een andere manier van les krijgen”, vertelt Katrijn nog. De leerlingen leerden hun passie voor koken verwerken in een literaire tekst. “Ik vond het brainstormen leuk, het proces heeft me veel bijgeleerd”, vertelt Odin Vandorpe, leerling uit 3 horeca. Hij schreef een fictieverhaal over chili con carne.
Ook Eli Bostoen haalt positieve herinneringen op aan het schijven van het kookboek: “Ik heb me gericht op de Italiaanse keuken en ging voor een echte klassieker, namelijk lasagne. Mijn tante is Italiaans, dus vroeg ik haar beste keukengeheimen en verwerkte op die manier toffe weetjes in mijn recept.”
Het kookboek zal niet gecommercialiseerd worden. (IST)
The post Rhizo lanceert kookboek is provided by KW.be.