Als het van organisator Flanders Classics afhangt, dan blijft ook na 2025 Ieper startstad voor Gent-Wevelgem In Flanders Fields. “Ik denk dat je geen gewenster decor kan hebben om de start van Gent-Wevelgem te organiseren”, zegt Nicolas Denys van Flanders Classics. Al zijn er “sowieso” kapers op de kust.
Veel volk op de Grote Markt in Ieper deze mogen voor de start van Gent-Wevelgem In Flanders Fields. De kattenstad heeft er dan ook wat voor over om het wielercircus te mogen ontvangen. In 2019 sloot de stad een zesjarige deal met de organisatoren voor 100.000 euro per jaar, ieder jaar vermeerdert met 10.000 euro. Toen met de families Gheysens en Langedock, die eind 2021 de koers verkochten aan Flanders Classics.
Lakenhallen en Menenpoort
Bij Flanders Classics zijn ze in ieder geval tevreden met de samenwerking met Ieper. “In het begin was het zeker niet gemakkelijk, maar ik denk dat iedereen ondertussen vertrouwd is met Ieper als startstad, zowel het peloton als het publiek”, zegt Nicolas Denys, Head of Road Flanders Classics. “Naast Wevelgem is Ieper nu een heel duidelijke gaststad van Gent-Wevelgem. De naam alleen al: In Flanders Fields. Ik denk dat je geen gewenster decor kan hebben om de start van Gent-Wevelgem te organiseren, met de lakenhallen en de Menenpoort.”
Langetermijnverhaal
Gesprekken om de overeenkomst te verlengen, zijn er voorlopig nog niet. “Ik denk dat de politiek nu vooral bezig is met de verkiezingen”, knipoogt Nicolas Denys. “Wat ons betreft zijn we zeer tevreden met de samenwerking met Ieper. We willen die zeker verder uitbouwen in de toekomst. Wij schrijven liefst een langetermijnverhaal. Dat is niet anders in het geval met Ieper.”
Kostprijs
Hoeveel de start dan moet kosten, willen ze nog niet zeggen. Volgens Vooruit, dat zich al uitsprak tegen een verlenging van de overeenkomst, zou het gaan om minstens 900.000 euro voor de volgende zes jaar, 150.000 euro per jaar dus. “Dat moet bekeken worden”, klinkt het. “Wij focussen op de komende editie. De politiek focust op de verkiezingen. We zijn vragende partij om de overeenkomst verlengen omdat we vinden dat Ieper echt wel prioritair is voor de uitbouw van die identiteit van Gent-Wevelgem In Flanders Fields.”
Kapers
“We zijn natuurlijk in contact met het stadsbestuur voor de organisatie en dergelijke. Een verlenging en eventuele bedragen worden bekeken in de toekomst, er is nog niks concreets voorgesteld. We zijn wel zeker vragende partij, laat dat duidelijk zijn. We voelen ons echt wel goed in Ieper als startstad”, benadrukt Denys.
Nochtans blijven er kapers op de kust. “Er is altijd wel interesse van andere steden. Sowieso. De koers leeft, zeker in Vlaanderen. Op vlak van citymarketing kan het wel tellen. De beelden die nationaal en internationaal rondgaan zijn onbetaalbaar”, besluit Nicolas Denys. (TOGH)
The post Flanders Classics wil ook na 2025 Ieper als startstad voor Gent-Wevelgem: “Vragende partij om overeenkomst te verlengen” is provided by KW.be.