Het zesdaags FTI Festival strijkt van zaterdag 16 maart tot donderdag 21 maart neer in Kortrijk. Het evenement bestaat uit vijf deelfestivals waar elk een ander innovatief thema in de verf wordt gezet. In Broelkaai 6 staat alles in het teken van ‘de school van de toekomst’. Kortrijkse IT-partner voor bedrijven en scholen Lab9 stelt daar voor het eerst z’n pop-upclassroom voor. “Een wereldprimeur”, klinkt het.
IT-bedrijf Lab9 – met meer dan 30 winkels in heel België – heeft z’n wortels in Kortrijk. Ze verkopen een scala aan Apple-producten als Apple Premium Reseller, maar helpen bedrijven en scholen ook met IT-problemen. “Na de digisprong, die nu twee jaar aan de gang is, zit net die groep met heel veel vragen”, vertelt François Hanton, Sales & Product Manager bij Lab9. Daarop zat Lab9 met heel wat partners en experten samen om de pop-upclassroom samen te stellen, een klaslokaal voor de toekomst. Dat doen ze op het FTI Festival in Kortrijk, en dat is niet toevallig. “Voor Lab9 begon het allemaal in Kortrijk. Bovendien ligt de focus van dit festival deels op het onderwijs. Daarom is het erg geschikt om voor het eerst hier ons project voor te stellen”, aldus Hanton.
Vier compartimenten
De popup-classroom bevat vier compartimenten die ze samenbrengen tot een groot geheel. Het eerste compartiment essentieel voor de pop-upclassroom is de ‘Wavy Bleacher’, een tribune voor 25 tot 30 leerlingen met ervoor een groot scherm. “In dit deel wordt vooral ingezet op presenteren, interactie en uitleg”, vertelt Hanton.
Een volgende leerzone bestaat uit zeteltjes die je in en uit elkaar kan schuiven. Dit noemen ze bij Lab9 ‘The Island of Learning’, hier wordt echt specifiek ingezet op interactie tussen elkaar om tot een bepaald doel te komen. Het derde deel bestaat uit tafels op verschillende niveaus. Deze ‘Multi-level Tables’ focussen op ontwikkeling. Hier kan er gewerkt worden aan presentaties, analyses of samenvattingen.
Het paradepaardje is de ‘Orbit Mat’. Rondom een tapijt staan er zetels waar er met Augmented Reality of robots kan worden gewerkt. “We zullen meerdere ‘Orbit Mats’ in ons klaslokaal hebben. Een tapijt zal een stratenplan zijn waar geïnteresseerden met een robot van punt A naar punt B moeten gaan. Op een andere tapijt zal je dan weer specifiek met drones moeten werken”, verklaart Hanton.
Hanton benadrukt dat het geen kant-en-klaar klaslokaal is dat ze afleveren. Ze willen vooral oplossingen bieden voor de vragen waarmee leerkrachten, ouders of directies zitten. Op het technologiefestival zullen ook experts aanwezig zijn om bezoekers te helpen met allerlei vragen zoals ‘Hoe kan je creatief aan de slag met tekenen, audio en video?’ of ‘Hoe houd ik rekening met de privacy van leerlingen?’. Met de pop-upclassroom proberen ze dus op al deze vragen een antwoord te formuleren.
Wereldprimeur
Bij Lab9 spreken ze van een wereldprimeur. “De mobiele pop-upclassroom en de daarbij horende compartimenten wordt door ons voor de allereerste keer voorgesteld.” Nergens anders in de wereld vind je dus de tools zoals de ‘Orbit Mat’ of de ‘Weavy Bleacher’ die Lab9 aanreikt. Maar de middelen die ze in het klaslokaal gebruiken zoals drones of robots zijn wel bestaande apparaten. Alleen weten scholen en directies vaak niet hoe ze met deze apparaten kunnen omgaan. En daar wil Lab9 met dit project dus verandering in brengen. Iedereen is welkom op het festival om het klaslokaal te ontdekken. “Het zou prachtig zijn moesten scholen later echt zulke compartimenten of zelf het volledige klaslokaal installeren in hun school”, sluit Hanton af.
Meer info op thepopupclassroom.be.
The post Wereldprimeur met de Pop-Up Classroom van Lab9: “De ‘Orbit Mat’ is ons paradepaardje” is provided by KW.be.