Koksijde huldigt Royal West Aviation Club voor 75ste verjaardag

De Royal West Aviation Club viert haar 75ste verjaardag. Een bijzondere gelegenheid, waarvoor het gemeentebestuur de vereniging in de bloemetjes heeft gezet, met een officiële oorkonde die voorzitter Johan De Block in ontvangst nam. De geschiedenis van de club leest als een spannend boek.

WAC-erevoorzitter Alex Gitsels vond in de archieven van zijn vader Jan een tekst terug die werd geschreven door Germain Frère, een van de pioniers en stichtende leden van de WAC. Daarin beschreef Frère hoe het begon.

“Het was het jaar 1946-47. Met drie van mijn vrienden bouwden we ons eigen vliegtuig: een Pou-du-ciel (letterlijk: luchtluis, red.), volgens het ontwerp van de Fransman Mignet. Al onze vrije tijd ging naar het project, het was niet gemakkelijk om de juiste onderdelen te vinden. De motor werd er een van Volkswagen. Jan Gitsels hoorde van ons project en kwam er samen met Herman Van Gemert naar kijken.”

“De afgewerkte Pou-du-ciel kreeg een plek op een veld in Reninge. Niet één van ons vieren kon vliegen. Testen gebeurde door gas te geven en het vliegtuigje te laten lopen tot aan een gracht of afsluitingsdraad. We moesten dus een groter terrein hebben. Herman zou er wel iets op vinden, en inderdaad: hij vond dokter De Necker, die ook besmet was met de vliegmicrobe. De dokter sprak zijn relaties aan bij de militairen van het vliegveld in Koksijde en we kregen toelating om de lange startbaan te gebruiken. Herman, die een brevet had als piloot, zou de testvlucht uitvoeren: hij in de Pou-du-ciel, en wij ernaast op de startbaan in de dikke Amerikaanse slee van Jan Gitsels.”

Drie meter

“Ik herinner het me nog alsof het gisteren was: net voor Herman instapte, zei hij nog: hou mijn sigaar vast (hij was nooit zonder). De motor in gang en wij erachter. Aan 60-70 kilometer per uur begon het vliegtuig zijn staart op te heffen, aan 80-90 per uur schoot het de lucht in om drie meter verder tegen de grond te smakken. Het landingsgestel sloeg door, de schroef brak en een stuk van de vleugel af. Herman was ongedeerd. Al dat werk voor niks…”

De pioniers kochten een occasievliegtuig, een Piper van het leger, en bouwden zelf een hangar. In 1948 werd de West Aviation Club boven de doopvont gehouden in café Excelsior in Veurne. De eerste leden waren Herman Van Gemert, Jan Gitsels, Jef Decrop, Roger André, dokter De Necker, Germain Frère en zijn vrienden die de Pou-du-ciel hadden gemaakt.

Vliegdelen

Vandaag is de WAC een bloeiende vereniging, met bijna 280 leden, van wie 130 vliegende en een vijftiental steunende leden. Zo’n 130 externe piloten landen regelmatig in Koksijde met hun eigen toestel.

Johan De Block is nu achttien jaar voorzitter en volgde Alex Gitsels op. Hij is jachtpiloot, vloog met de F-16, was instructeur op de Marchetti (het toestel waarmee de Red Devils vliegen), hij was tien jaar piloot in de Sea King en vliegt al achttien jaar met de mug-heli. De Block wil een misvatting uit de wereld helpen: “Vliegen hoeft geen dure hobby te zijn. De WAC heeft drie toestellen die onze leden kunnen gebruiken. Zo houden we vliegen betaalbaar en ecologisch! Wij zijn dus eigenlijk pioniers in het ‘vliegdelen’.”

De jaarlijkse Airshow en de vele vliegmeetings werden tot ver over de grenzen bekend. Door de contacten van De Block met de organisatoren werd Koksijde vanaf 2011 de nieuwe basis voor de Belgian Open Aerobatic Championship (BOAC), dat jaarlijks 15.000 bezoekers lokt.

Vijf jaar geleden namen de leden hun intrek in het nieuwe clubhuis, maar de voorzitter heeft nog toekomstdromen: “Samen met het Koksijdse bestuur kijken we uit naar de realisatie van het masterplan voor de reconversie van de luchtmachtbasis, en we hopen dat daar ook plaats is voor onze club en recreatieve luchtvaart, met onder meer een luchtvaartmuseum. We hopen ook ons clubhuis te verhuizen naar de andere kant van de landingsbaan.”

Het allereerste vliegtuig van de West Aviation Club in 1946. © GF

Burgemeester Marc Vanden Bussche had zich verdiept in de geschiedenis: “Onze luchtmachtbasis heeft een rijke geschiedenis. We moeten al terugkeren naar eind 1914, begin 1915, toen het eerste vliegveld werd aangelegd, nog aan de overkant van de huidige locatie, bij Ten Bogaerde. Het eerste Belgische smaldeel – een veertigtal mensen, onder wie vier piloten, mecaniciens en heel wat burgers – werd daar opgericht en was de ‘eerste’ basis in Koksijde én België. De vloot bestond toen uit vier vliegtuigen. Snel daarna kwam het tweede smaldeel hen vervoegen, met nog meer ronkende namen uit de vlieggeschiedenis: pioniers als Jan en Max Olieslaghers en Jules Tyck.”

“Na de Eerste Wereldoorlog raakte de piste in onbruik. In oktober 1940 werd begonnen met de aanleg van een nieuw vliegveld, aan de andere kant van de weg Koksijde-Veurne, de huidige locatie. De Luftwaffe gebruikte Koksijde in zeer beperkte mate. In 1946 werd onze Luchtmacht eigenaar van de basis, en twee jaar later werd de Jachtvliegschool gestart. Ook in 1948 werd de West Aviation Club boven de doopvont gehouden. De WAC is dus een pak ouder dan het 40ste smaldeel Search and Rescue met de Sea King, want dat werd pas in 1974 opgericht.”

Info: www.westaviationclub.be [email protected] of 058 58 31 23 67.

The post Koksijde huldigt Royal West Aviation Club voor 75ste verjaardag is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Van duurdere bustickets tot minder toeslagen op het kindergeld: hierop loopt de Vlaamse formatie voorlopig vast

Vijf weken voor de lokale verkiezingen is het steeds moeilijker om toegevingen te doen en onpopulaire maatregelen te verkopen. En dus krijgt ook het tweede compromisvoorstel van Vlaams formateur Matthias Diependaele (N-VA) een onvoldoende van CD&V en Vooruit. Ze zien te weinig extra investeringen. Toch is er één goede reden waarom we binnenkort wél een nieuwe Vlaamse regering krijgen. Van

Lees meer »

Na De Wever zijn pleidooi voor luchtafweer: hoe kwetsbaar is ons land? “We kruipen dan best in een heel diep hol in de grond”

Bart De Wever (N-VA) vreest dat de haven van Antwerpen wel eens vet omcirkeld kan staan op de Russische kaarten met potentiële doelwitten en pleit daarom voor een luchtafweersysteem in de koekenstad. Wat stelt de burgemeester voor? Hoe diep moeten we ervoor in de buidel tasten? Maar vooral: hoe kwetsbaar is ons land vandaag als Poetin op de knop duwt?

Lees meer »

Vzw houdt met open brief pleidooi voor toegankelijker strand in Blankenberge

In een open brief aan de gemeenteraad en het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) roept vzw 4 Example, die werkt rond toegankelijkheid, op om in de volgende legislatuur prioriteit te geven aan de toegankelijkheid van het strand.
The post Vzw houdt met open brief pleidooi voor toegankelijker strand in Blankenberge appeared first on KW.be.

Lees meer »

Rik en Christa uit Moorslede varen in een gouden huwelijksbootje

Geboren en getogen Moorsledenaars Rik Declercq en Christia D’Haene gaven op 27 juli 1974 elkaar hun jawoord. Het echtpaar is inmiddels vijftig jaar getrouwd en werd daarvoor in de bloemetjes gezet door het gemeentebestuur.
The post Rik en Christa uit Moorslede varen in een gouden huwelijksbootje appeared first on KW.be.

Lees meer »

“Uitdaging om 21 kandidaten te vinden”: Schepenen duwen Resp&ct 8810

In Lichtervelde stelde Resp&ct 8810 zijn volledige lijst voor. Achter Resp&ct 8810 gaat CD&V schuil, dat al 42 jaar onafgebroken aan de macht is in de gemeente. Burgemeester Ria Beeusaert-Pattyn trekt de lijst. Het voltallige schepencollege duwt de lijst.
The post “Uitdaging om 21 kandidaten te vinden”: Schepenen duwen Resp&ct 8810 appeared first on KW.be.

Lees meer »