Al sinds het begin van de jaren 1990 klagen de bewoners van de Ernest Claeslaan in Torhout over de verkeersdrukte in hun straat. “Intussen is de chaos, zeker ’s morgens en ’s avonds, alleen maar toegenomen”, zeggen ze. “We willen dat het stadsbestuur eindelijk autoluwe maatregelen neemt, want zo kan het echt niet verder. We zijn het beu.”
Een aantal bewoners heeft zich verenigd in een comité dat zo snel mogelijk met de stad in overleg wil treden om de mobiliteitsproblemen in de straat aan te pakken. Dat het comité net nu opgericht wordt, is geen toeval. De Scholengroep Sint-Rembert heeft plannen om over enkele jaren op een perceel langs de Ernest Claeslaan een nieuwe basisschool te bouwen en als dat project effectief doorgaat, vrezen de bewoners dat inzake het verkeer het hek helemaal van de dam zal zijn.
Apparaatje meet alle passage
In het najaar van 2007 plaatste het stadsbestuur in wat we toen in onze krant de Ergernis Claeslaan noemden, al eens een proefopstelling met geschrankte waterbakken om het verkeer te vertragen. Zonder succes, want het gevolg van die ingreep bleek een nog grotere onveiligheid te zijn.
“Sindsdien is er in onze straat niets meer gebeurd om het verkeer te verminderen en/of te vertragen”, zegt Jean-Pierre Creminger, een van de schragende krachten van het comité. “Behalve het plaatsen van een bordje met de tekst politiecontrole, maar zoiets haalt totaal niets uit. We wachten al ruim 30 jaar op beterschap, maar blijven in de kou staan.”
Bewoners Ernest Claeslaan vragen dringend autoluwe maatregelen:“We wachten al ruim 30 jaar op beterschap”
Aan een van de gevels van de huizen hangt een apparaatje dat met grote nauwkeurigheid tussen 7 en 19 uur alle passage in de straat registreert. “Op de site Telraam.net kun je dan de drukte aflezen”, aldus Jean-Pierre. “De cijfers zijn hallucinant. In de voorbije maand januari bijvoorbeeld kwamen er meer dan 50.000 gemotoriseerde voertuigen langs: ruim 44.000 auto’s en bijna 7.500 vrachtwagens. Ook stellen we vast dat op amper 50 meter afstand van het kruispunt met de Brildam en de Hugo Verriestlaan sommige autobestuurders nog altijd 50 km per uur rijden. Dan kun je je wel voorstellen hoe snel ze voordien door onze buurt gestoven zijn. Onze straat is een heuse autosnelweg en dat pikken we niet langer.”
Overleg met het stadsbestuur
“Zo’n drie maanden geleden hebben we een eerste gesprek gehad met enerzijds algemeen directeur Ann Stael van de Scholengroep Sint-Rembert en anderzijds burgemeester Kristof Audenaert”, aldus comitélid Guido Vermeulen. “Eerstgenoemde heeft het over de mogelijke bouw van de nieuwe basisschool gehad, laatstgenoemde over de mobiliteit. De burgemeester heeft beloofd met ons in overleg te zullen gaan om maatregelen tegen de verkeersonveiligheid uit te werken, maar we hebben daar voorlopig niets meer van gehoord. Zoals de situatie nu is, is het volstrekt onverantwoord om hier een school in te planten en de verkeersdrukte op die manier nog te laten toenemen.”
“Voor alle duidelijkheid: we stellen ons niet tégen iets op, maar vóór meer veiligheid en minder drukte”, pikt Daniël Devooght in. “We vormen een positief ingesteld comité, maar we willen uiteraard gehoord worden. We laten ons niet met een kluitje in het riet sturen. Er zijn daden nodig.”
Knip in de Groenhovestraat
“Nu krijgen we veel sluipverkeer over ons heen dat vanaf de Ruddervoordestraat via de Groenhovestraat in onze richting komt”, zegt Marcel Vandamme. “Dus zou een knip in dat stukje Groenhovestraat ideaal zijn. Er zijn ontradende ingrepen nodig voor het genoemde sluiptraject. Vooral ’s morgens tussen 7.30 en 8.30 uur is het hier een heksenketel, net als ’s avonds vanaf 16 uur. De situatie in de straat is levensgevaarlijk.”
“Laten we nu eerst kijken met welke oplossingen het stadsbestuur op de proppen komt”, aldus Jean-Pierre Creminger. “Het is aan de mensen van het beleid om hun huiswerk te maken. Je kunt een probleem dat al vijf politieke legislaturen aansleept, niet blijven negeren. We zijn met ons comité op elk moment bereid tot praten. En we kennen de lokale situatie maar al te goed.”
Complexiteit van het probleem
Schepen van Mobiliteit Elsie Desmet is zeker bereid tot overleg met de bewoners van de straat, zegt ze, maar wijst op de complexiteit van het probleem. “Als je een knip in de Groenhovestraat doorvoert, creëer je sowieso nieuwe problemen. Dan stuur je nóg eens extra verkeer door naar het nu al erg gevaarlijke en drukke kruispunt van de Ruddervoordestraat met de Zwevezelestraat.”
The post Bewoners Ernest Claeslaan in Torhout willen maatregelen: “Onze straat is een autosnelweg” is provided by KW.be.