Busje komt zo… maar voor hen niet meer: deze West-Vlamingen zien hun bushalte verdwijnen

West-Vlaanderen telt vandaag zo’n 6.000 bushaltes, zaterdag zijn dat er nog… 4.500. Eén op vier bushaltes verdwijnt dus, met alle gevolgen van dien voor heel wat reizigers. Ook Dennie, Leona en Lies zijn allerminst tevreden met de nieuwe dienstregeling van De Lijn.

Lees ook: Dit zijn de buslijnen in West-Vlaanderen die op 6 januari veranderen

Oma Leona uit Menen

Binnenkort valt een belangrijk deel van Leona’s routine weg: elke dag de bus nemen om boodschappen te doen en een koffietje te drinken. © Kurt Desplenter Foto Kurt

Leona Verbinnen (78) neemt elke dag de bus in de Wilgenlaan richting de markt in Menen. Daar doet ze boodschappen en drinkt ze een koffietje. Die routine dreigt nu weg te vallen door de nieuwe dienstregeling van De Lijn. “Sinds mijn man 15 jaar geleden overleed, ben ik volledig afhankelijk van het openbaar vervoer en mijn kinderen, die natuurlijk ook werken en dus niet elk moment beschikbaar zijn om taxi te spelen voor mij”, begint Leona haar verhaal. De halte in haar straat wordt nu geschrapt, waardoor ze elke dag ongeveer 600 meter verder zou moeten wandelen om in de Ieperstraat de bus te nemen. “Dat lijkt niet ver, maar oudere mensen die minder mobiel zijn – zoals mezelf jammer genoeg – doen daar 15 à 20 minuten over. Voor mij, maar ook voor veel van mijn buren, is dat niet haalbaar”, meent de grootmoeder. De flexbus die wordt ingelegd is volgens haar geen oplossing.

“Flexbussen reserveren, verder wandelen naar een halte… Voor jonge, mobiele mensen is dat geen probleem. Voor ons wél”

“Opnieuw, voor jonge mensen is dat allemaal geen probleem. Maar niet iedereen heeft de technologische capaciteiten om dat te regelen, of het geheugen om eraan te denken… Nee, het resultaat zal zijn dat heel veel ouderen geïsoleerd zullen geraken. Dat zal een zeer negatieve impact hebben op ons welzijn. Ik zal voortaan één keer boodschappen voor de hele week moeten doen, ik ga waarschijnlijk de helft vergeten. Mijn dagelijkse koffie voor enig sociaal contact zal ook verleden tijd zijn. Het zijn opnieuw de meest kwetsbare groepen die gestraft worden. Ze houden totaal geen rekening met ons.”

Ondernemer Dennie uit Gistel

Dennie zal voortaan nooit meer op tijd op conferenties of in de luchthaven geraken. © PETER MAENHOUDT

Ook ondernemer Dennie Declercq (37) uit Gistel zit met de handen in het haar. Als coach woont hij zo goed als elke dag nationale én internationale conferenties bij om lezingen te geven over IT in combinatie met toegankelijkheid, en meer specifiek autismevriendelijkheid. Zelf heeft Dennie ook autisme, daarnaast lijdt hij aan een oogziekte waardoor hij niet met de auto mag rijden. Hij is dus volledig afhankelijk van het openbaar vervoer om zijn verplaatsingen te doen. “In de buurt van mijn woning in Gistel zijn er vier bushaltes. Eentje bijna recht voor mijn deur, eentje 700 meter verderop en twee aan de markt, op anderhalve kilometer van mijn huis. De eerste twee worden vanaf 6 januari geschrapt, ik moet dus sowieso elke dag naar de halte Gistel-Stadhuis of Gistel-Markt. Ik ben fysiek goed te been, dus ik kan die afstand te voet wel afleggen. Het is niet tof, maar ik kan daarmee leven”, vertelt Dennie. Het is hem echter vooral te doen over de timing van de nieuwe dienstregeling. De dertiger neemt elke dag de bus richting Oostende, om van daaruit een trein naar het binnenland of naar de luchthaven te nemen. Vaak doet hij dat al heel vroeg op de dag.

“Een taxi nemen of overnachting boeken is mijn enige alternatief”

“De bus die ik nu neem, rijdt al vanaf 4.30 uur ‘s ochtends. Dat is ook nodig als ik tegen 7.30 uur op een conferentie moet zijn of een vlucht in de voormiddag moet halen. Dat was zeker niet de populairste bus, maar ik zat zeker nooit alleen. Volgens het nieuwe vervoersplan vertrekt de vroegste bus hier in Gistel pas om 6 uur, dat wil zeggen dat ik pas om 7 uur de trein in Oostende haal en dat is gewoon veel te laat”, klinkt het gefrustreerd. Om overal op tijd te geraken, vreest Dennie dat hij taxi’s zal moeten nemen of zelfs overnachtingen zal moeten boeken, wat op frequente basis financieel niet haalbaar is voor hem. “Er valt een groot stuk van mijn vrijheid en ondernemerskracht weg, daar heb ik het echt moeilijk mee.”

Mama Lies uit Ledegem

De kinderen van Lies zullen elke dag vier uur onderweg zijn om naar school te kunnen gaan en terug te keren naar huis. © Jan Stragier ©2024 Jan Stragier

Lies Van de Vyver (38) uit de Ledegemse deelgemeente Rollegem-Kapelle zit vooral in met haar twee tieners die elke dag met een bus van De Lijn naar school moeten. Zowel haar zoon als haar dochter hebben beperkingen en volgen buitengewoon onderwijs in De Lage Kouter in Kortrijk. Tot voor de kerstvakantie waren ze elke ochtend en avond een klein uurtje onderweg, vanaf maandag wordt hun reisduur verdubbeld. “Normaal nemen ze de bus hier in het dorp richting het station van Kortrijk. Daar stappen ze over op een bus die hen afzet aan een halte net voor hun school”, legt mama Lies uit, die zelf met epilepsie kampt en dus niet met de auto mag rijden. “Nu verdwijnen alle haltes in Rollegem-Kapelle én die voor hun school. Het enige alternatief: om 6.45 uur een flexbus nemen die er een half uur over doet om naar Sint-Eloois-Winkel te rijden – een traject van 5 minuten met de auto – waar ze om 7.30 uur een gewone bus kunnen nemen naar het station van Kortrijk. Daar nemen ze opnieuw een bus, maar nu zullen ze moeten afstappen aan een halte die op tien minuten wandelen van hun school ligt.” De vele schakels in het plan bezorgen vooral de 16-jarige dochter van Lies heel wat paniek.

“Dubbel zo lang onderweg: de hel voor mijn autistische dochter”

“Het dreigt voor mijn dochter de hel te worden. Er mag onderweg niks fout lopen, anders missen ze hun gereserveerde flexbus. De Lijn voorziet zogenaamde oplossingen, ja, maar mijn kinderen zullen vier uur per dag onderweg zijn. Mensen die wonen in dorpen zoals wij worden afgesloten van de buitenwereld, maar ons abonnement is wel even duur als dat van iemand die in een grote stad woont en wél vele opties heeft”, aldus de wanhopige mama.

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Alle gemeenten hebben de behoeften van hun inwoners kunnen aangeven”

Ook voor Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) wordt zaterdag 6 januari een spannende dag. Al sinds april 2019 – het moment waarop het decreet over de basisbereikbaarheid werd goedgekeurd – is zij samen met alle actoren aan het werken aan het nieuwe vervoersplan van De Lijn.

Sinds de concrete veranderingen in het bus- en tramnetwerk werden gecommuniceerd naar de reizigers toe in november 2023, wordt er vanuit verschillende hoeken kritiek geuit. Toch blijft de minister achter de nieuwe dienstregeling staan. “Er hebben heel veel mensen inspraak gehad bij het opstellen van de nieuwe vervoersplannen. Zo hebben alle steden en gemeenten de plannen mee helpen uittekenen en goedkeuren. Zij kennen immers als de beste wat de noden en de behoeften zijn op hun grondgebied. Ze waren ook allemaal vertegenwoordigd door een burgemeester of schepen in de vervoerregioraad, waar ze samen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, De Lijn en Het Agentschap Wegen en Verkeer eigen prioriteiten en accenten konden leggen. De nieuwe dienstregeling is dus echt afgestemd op de huidige situatie in elke wijk, elk dorp, elke stad.”

“Het uitgangspunt blijft dat verschillende vervoersmiddelen – openbaar vervoer, deelsystemen en fietsen – vlot met elkaar gecombineerd kunnen worden”

De minister benadrukt dat meer dan 95 procent van de bevolking nog steeds in een straal van minder dan 750 meter van een bushalte woont. Waar dat niet zo is, wordt in de meeste gevallen flexvervoer – de opvolger van de belbussen – voorzien. “Zo vermijden we dat op bepaalde plaatsen en tijdstippen lege bussen en trams rondrijden en er tegelijkertijd vaak onvoldoende capaciteit is op drukke lijnen. Waar veel vraag is, worden meer bussen en trams ingezet. Waar dat niet het geval is, werd er een gepaste oplossing gezocht. Het uitgangspunt blijft dat verschillende vervoersmiddelen – openbaar vervoer, deelsystemen en fietsen – vlot met elkaar gecombineerd kunnen worden”, besluit de minister.

The post Busje komt zo… maar voor hen niet meer: deze West-Vlamingen zien hun bushalte verdwijnen is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Verbroedering Seelbachcomité Zillebeke kiest nieuw bestuur: “Jumelage heeft veel voordelen”

Na de geslaagde viering van 40 jaar verbroedering tussen Zillebeke en Seelbach kwam het bestuur samen om een vervolg te geven aan de jumelage die al begin de jaren tachtig het levenslicht zag. Om de vereniging verder uit te bouwen, werd een vernieuwd bestuur gekozen.
The post Verbroedering Seelbachcomité Zillebeke kiest nieuw bestuur: “Jumelage heeft veel voordelen” appeared first

Lees meer »

Kijkers denken het mysterie van de seizoensfinale van ‘Thuis’ nu al te hebben ontrafeld: “De makers gaven een duidelijke hint”

Het is nog wachten tot de start van het nieuwe seizoen van ‘Thuis’ op 2 september om te weten te komen hoe de schietpartij in de seizoensfinale precies in elkaar stak, maar op fansites wordt daar nu al druk over gespeculeerd. Eén schijnbaar onopvallend detail leidde daar tot een hele reeks aan puzzelstukjes, die vlot in elkaar leken te vallen.

Lees meer »

Nederlandse huizenprijzen op hoogste niveau ooit

De huizenprijzen op de krappe woningmarkt in Nederland zijn nog nooit zo hoog geweest als afgelopen kwartaal. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). De gemiddelde verkoopprijs van bestaande huizen was in het tweede kwartaal 468.000 euro, 7,2 procent meer vergeleken met het eerste kwartaal van 2024. Dit is een “uitzonderlijke” toename, vindt de makelaarsvereniging, omdat dit sinds het

Lees meer »

Kijk nu LIVE naar de oefenmatch Knokke-Club Brugge, exclusief op HLN!

Goed nieuws voor de voetbalfans. Bij HLN kan u de komende weken als abonnee exclusief alle voorbereidingswedstrijden van Club Brugge live bekijken. De landskampioen werkt vier oefenmatchen af, waaronder eentje tegen het PSV van ex-speler Noa Lang. Vandaag trappen we af met Knokke-Club Brugge. Die match kan u zo dadelijk hieronder live bekijken.

Lees meer »

“Mensen worden afgeslacht en het kan nog erger worden”: Antwerpse cafébaas bibbert op vakantie in Kenia door hevige rellen

In Kenia zijn afgelopen week ernstige onlusten uitgebroken. Antwerpenaar Robert Vinck, cafébaas in Hemiksem, vertrok maandag nietsvermoedend op vakantie naar het Oost-Afrikaanse land. Momenteel zit hij nog altijd ‘gegijzeld’ in zijn hotel in een residentiële wijk van hoofdstad Naïrobi. “Je hoort dat het op elk moment opnieuw kan escaleren en dat het nog erger kan worden.”

Lees meer »

“120.000 euro privégeld verloren en huwelijk op de klippen gelopen”: zowel Ina (39) als Pieter-Jan (32) moesten hun bedrijf failliet laten gaan

In de eerste helft van dit jaar zijn in Vlaanderen 3.537 ondernemingen failliet gegaan, een record. Steeds meer ondernemers laten zich bijstaan in hun zoektocht naar een nieuwe professionele activiteit, zoals Ina De Quint (39) uit Hoevenen (Stabroek) en Pieter-Jan Wouters (32) uit Boom. “Ik heb 120.000 euro privégeld in mijn zaak gestoken en dat geld is nu weg”, zegt

Lees meer »

Feestelijke opening van Wijn aan Zee in Nieuwpoort: “Met onze ervaring als sommeliers weten we precies wat de klanten zoeken”

Dit weekend was het feest in Nieuwpoort: de officiële opening van de nieuwe Wijn aan Zee winkel werd gevierd. Na de afbraak van de oude zaak, zijn sommeliers Karim Vliegen (53) en Joke Dierickx (48) verhuisd naar hun nieuwe locatie aan de Albert I laan 49, strategisch gelegen tussen Nieuwpoort-Bad en Nieuwpoort-Stad.
The post Feestelijke opening van Wijn aan

Lees meer »

Ongewoon boos en ontgoocheld na tweede sprintnederlaag op rij: zit Jasper Philipsen in een vertrouwenscrisis?

Zo zagen we Jasper Philipsen (26) nog nooit. De Limburger klopte zijn frustratie van zich af en vloekte erop los: die tweede sprintnederlaag op rij kwam duidelijk heel hard aan. Zijn vriendin moest hem tot twee keer toe gaan kalmeren op de bus. Er lijkt meer aan de hand dan alleen sportieve ontgoocheling. Is de topsprinter in een vertrouwenscrisis beland?

Lees meer »

Tractorbestuurder wijkt uit voor tegenligger en rijdt elektriciteitspaal omver in Handzame: “Jammer, ik wou wél plaats maken”

Een bestuurder van een tractor met aalkar reed dinsdagochtend een elektriciteitspaal omver in de Amersveldestraat in Handzame bij Kortemark. De paal knakte af en kwam over de volledige breedte van de weg te liggen met de kabels over de grond. “Ik moest uitwijken voor een personenauto die geen plaats wilde maken. Bij het achteruit rijden, reed ik de paal omver”,

Lees meer »

Heilbot uit Groenland is eetbaar erfgoed dankzij Pittems bedrijf: “Wij roken de vis hier traditioneel”

De gerookte heilbot van het Pittemse bedrijf Vanafish werd recent bekroond met het Streekproduct.be-label, een initiatief van het Steunpunt Streekproducten van VLAM dat Vlaams eetbaar erfgoed in de kijker moet plaatsen. Hoewel de vis oorspronkelijk afkomstig is uit Groenland, wordt het door de traditionele bereidingswijze toch gezien als waardevol streekproduct, dat nu terecht in de kijker wordt gezet.
The

Lees meer »