Trekhaak 73 wil mobiliteit weer op het juiste spoor krijgen: “De westkust is geen eindpunt”

De onafhankelijke werkgroep Trekhaak 73 ijvert al sinds 1986 om het openbaar vervoer te verbeteren, door de mobiliteitsproblematiek in de Westhoek en aan de Westkust aan te kaarten én door mee te werken aan constructieve oplossingen voor het internationale verkeer met buurland Frankrijk.

José Plesier, voorzitter en bezieler van de actiegroep, was onderstationschef in De Panne tot hij met pensioen ging. Hij zag met lede ogen de teloorgang aan van het treinverkeer in zijn regio. ‘Trekhaak 73’ symboliseert de problematiek en verwijst naar de ongeveer 75 kilometer lange spoorlijn 73, die Deinze met De Panne verbindt en verder loopt naar de Franse grens richting Duinkerke. Tussen De Panne en de grens is die spoorlijn buiten dienst gesteld, hoewel ze nog voor een deel aanwezig is.

Geen eindpunt

“Er waren ooit zelfs plannen om een stuk van de spoorlijn te schrappen en vervangbussen in te zetten”, weet José. “In het verleden waren er heel wat klachten over lijn 73: defecten, verouderd materieel, gemiste aansluitingen,… We hebben sinds onze start op allerlei manieren druk uitgeoefend op de beleidsmakers en oplossingen voorgesteld voor de problemen. We blijven ook voortdurend het openbaar vervoer van trein, tram en bus monitoren. We zoeken duurzame oplossingen voor het mobiliteitsvraagstuk, zowel lokaal, nationaal als Europees, als partner van beleidsmakers. De Westhoek/Westkust is immers geen eindpunt, maar is centraal gelegen in een welvarend Europa. Door gezamenlijke inspanningen zijn er beslist oplossingen te vinden die een positieve impact hebben op zowel onze economie, het milieu als de infrastructuur.”

“We zien onder andere een oplossing in een nieuwe spoorlijn”

“Door samen te werken met alle beleidsniveaus hebben we al heel wat gerealiseerd, zoals de modernisering van spoorlijn 73, met de rechttrekking aan Kaaskerke, de elektrificatie van de spoorlijn tot in De Panne en de doortrekking van de kusttram tot aan het station in Adinkerke. Ons idee van de belbus werd overgenomen door De Lijn voor heel Vlaanderen.”

Uitdagingen

Maar er zijn nog meer uitdagingen: het toenemende vrachtverkeer, de verkeerscongestie, de CO2-uitstoot, de afbouw en inkrimping van het spoorwegnetwerk, de beperkte groeimogelijkheden van de spoorweginfrastructuur,… Om grensoverschrijdend verkeer mogelijk te maken, moeten transportverbindingen in Europa aan bepaalde eisen voldoen en geharmoniseerd zijn. Dit wordt nagestreefd door de Trans-Europese Transportnetwerken (TEN-T). Er wordt ook gewerkt aan multimodale vervoersinfrastructuur (spoorwegen, binnenwateren, kortevaartroutes en wegen), waarbij rekening wordt gehouden met de milieueffecten.

Oplossing

Trekhaak 73 ziet dé oplossing in spoorlijn 73 met internationaal sluitstuk, een duurzame transportshift naar het spoor, met een aantrekkelijke mix van reizigerstreinen en betere bereikbaarheid van de Westhoek/Westkust en een groei van goederen voor bestaande corridors. De infrastructuur is uit te breiden, waardoor de drukke spoorcorridors en overbelaste knooppunten worden ontlast. Het is bovendien een relatief vlak en recht tracé, dat er al grotendeels ligt en in gebruik is.

“Nieuwe activiteiten genereren extra vraag naar transport van goederen en mensen”, zegt José Plesier. “Het oude tracé van lijn 73 is niet geschikt voor snelle reizigerstreinen en zware goederentreinen. Daarom zien wij een oplossing in een combinatie van een nieuwe spoorlijn met aansluitingen op het bestaande netwerk. De nieuwe internationale spoorlijn voor goederen biedt mogelijkheid tot gecombineerd vervoer met lange, zware goederentreinen. Er zouden aansluitingsmogelijkheden zijn, met aftakkingen voor reizigers en voor goederen. Er zou een aansluiting zijn op de haven én het station van Duinkerke. Naast de E40 zou een nieuwe spoorlijn 73N komen voor een goederencorridor, tussen de aftakking Avekapelle en de industriezone Duinkerke. Het is kortom een zeer haalbare oplossing voor heel wat problemen.”

The post Trekhaak 73 wil mobiliteit weer op het juiste spoor krijgen: “De westkust is geen eindpunt” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Ze verloor zelf haar zoontje, nu zet Alexandra steunactie op voor gezin van overleden Delano (1): “Niemand verdient het om een kind te verliezen”

Het nieuws van het overlijden van de kleine Delano (1) slaat in Oostende en ver daarbuiten in als een bom. Alexandra Bouckhuyt – haar zoontje Omélie stierf twee jaar geleden bij de onthaalmoeder in Eernegem – werd terug gekatapulteerd in de tijd. Alexandra en Toscina Verbruggen, de mama van Delano, zijn vriendinnen. Nu heeft ze een steunactie opgezet voor het

Lees meer »

Recordaantal animatoren voor speelpleinwerking Tistof in Wervik en Geluwe: “Sommigen zijn hier al zeven jaar aanwezig”

Maandag 1 juli gaat speelpleinwerking Tistof opnieuw van start in Wervik en Geluwe. Een vaste waarde tijdens de zomervakantie. “We kunnen met trots aankondigen dat we een recordaantal animatoren hebben klaarstaan om kinderen een onvergetelijke zomer te bezorgen”, aldus jeugdconsulent Rein De Jongh. “Het gaat om een zestigtal jongens en meisjes.” Zaterdag was er in de stadszaal Oosthove een vormingsdag.

Lees meer »

Meer Fransen trekken naar de stembus: opkomst fors hoger dan normaal

De opkomst voor de eerste ronde van de parlementsverkiezingen in Frankrijk lag zondagmiddag rond 25,9 procent. Dat is een pak hoger dan de 18,4 procent op hetzelfde tijdstip in 2022, volgens het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken. In 1997, toen de laatste vervroegde parlementsverkiezingen werden gehouden, lag de participatie op 22,74 procent op het middaguur.

Lees meer »

Zomerbar Zomerstek (Gits) heeft er nu ook een pop-up gastrobar bij (inclusief topkok Benoit)

De zomerbar die onder de noemer Zomerstek straks al aan de vijfde editie toe is, krijgt er een pop-up gastrobar bij. Daarvoor wist Geert Defevere niemand minder dan Benoit Vercaemst (De Overburen) te strikken. “En we zitten nog boordevol plannen.”
The post Zomerbar Zomerstek (Gits) heeft er nu ook een pop-up gastrobar bij (inclusief topkok Benoit) appeared first on

Lees meer »

Voor hybride oorlogsvoering kan een lucifer volstaan. Denk dus aan Rusland als Europa straks weer onder bosbranden kreunt

“Europa mag problemen verwachten.” Dat zei Roger Housen woensdag over de hybride oorlogsvoering die ons vanuit Rusland bedreigt. Een oorlogsvoering die eigenlijk al bezig is en steeds vaker op brandstichting steunt. Wat leren we van een Colombiaan die op een jobsite werd geronseld om Tsjechische bussen in lichterlaaie te zetten? Of van Kazachse toeristen die wel héél dicht bij een

Lees meer »