Vervoerregio Brugge wil dat wij allen tegen 2030 15 procent minder kilometers afleggen met auto’s en vrachtwagens

Op maandag 18 december keurde de vervoerregio Brugge haar regionaal mobiliteitsplan definitief goed. Dat plan bepaalt hoe het personen- en goederenvervoer er in de toekomst zal uitzien in de regio rond Brugge. Negen burgemeesters ondertekenden het akkoord in het gemeentehuis van Oostkamp.

“Ons plan is ambitieus”, zegt Dirk De fauw, voorzitter van de vervoerregio. “We willen tegen 2030 maar liefst 40 procent van onze verplaatsingen duurzaam maken en 15 procent minder kilometers afleggen met auto’s en vrachtwagens. Om dat te realiseren, willen we een mental shift stimuleren om onze verplaatsingen duurzamer te maken. Daarnaast zetten we in op een veilige en toegankelijke en sociale mobiliteit.”

Visietekst

Het plan wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan Lydia Peeters, Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het regionaal mobiliteitsplan kijkt naar hoe we ons vandaag en in 2030 verplaatsen in de regio rond Brugge. Het is een visietekst, maar het koppelt er ook concrete acties aan.

Het plan streeft voluit naar duurzame mobiliteit. “We willen met dit plan de mobiliteit in de regio Brugge merkbaar verbeteren. Dat willen we bereiken door de vraag naar mobiliteit, het aanbod ervan en de ruimtelijke ordening zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen”, zegt Hannelore Deblaere, ambtelijk voorzitter van de vervoerregio.

“De infrastructuur en het wegennet moeten hiervoor verbeterd worden, maar er moet ook iets veranderen aan de manier waarop we denken over mobiliteit. We moeten ons bewust duurzaam willen verplaatsen. Alleen zo kunnen we de mobiliteit echt duurzaam maken, en tegelijk de regio bereikbaar houden en economisch laten bloeien.”

Acht ambities

“Het regionaal mobiliteitsplan gaat uit van acht centrale ambities”, vervolgt Jurgen Vanlerberghe, gedeputeerde voor Mobiliteit bij de Provincie West-Vlaanderen. “De wagen en de vrachtwagen meer en meer aan de kant laten is er één van. Verder is het onze doelstelling om steden, dorpen en economische knooppunten vlot bereikbaar te houden, en om dodelijke verkeersslachtoffers te vermijden.”

“Daarnaast willen we bijdragen aan een duurzame mobiliteit die hand in hand gaat met een doordacht beleid rond ruimtelijke ordening. Het drukke verkeer wensen we uit onze steden en dorpen te weren. De druk op het milieu moet verminderen en iedereen moet zich kunnen verplaatsen. Ook slimme systemen kunnen onze mobiliteit verbeteren”,

Participatie

De regionale mobiliteitsvisie sluit aan bij de beleidsplannen van zowel lokale als bovenlokale overheden. De opmaak nam meerdere jaren in beslag. Dirk De fauw is trots dat het er nu, na vier jaar werken, ligt: “Er was een nauwe samenwerking tussen de negen steden en gemeenten, maar ook met de hogere overheden en andere partners binnen de vervoerregio. Iedereen droeg zijn steentje bij, vanuit de eigen specifieke expertise.”

“Bij de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan kregen ook middenveldorganisaties, burgers en andere actoren een stem. Zo vonden er verschillende overlegmomenten plaats met diverse belanghebbenden en werd er via bevragingen gepeild naar wat burgers belangrijk en minder belangrijk vinden. Met de informatie uit deze overlegmomenten en bevragingen werd het regionaal mobiliteitsplan verbeterd. Van eind mei tot eind juli 2023 was er ook een openbaar onderzoek. Elke burger en adviesinstantie kon het plan inkijken en opmerkingen formuleren. Deze opmerkingen werden stuk voor stuk onderzocht en hebben geleid tot enkele aanpassingen in het plan.”

Vervoerregio Brugge

Vervoerregio Brugge bestaat sinds 2019 en is een van de 15 Vlaamse vervoerregio’s die werden opgericht toen het decreet basisbereikbaarheid in werking trad. Vervoerregio Brugge is een overlegplatform voor regionale mobiliteit met vertegenwoordigers van verschillende overheden.

Er wonen om en bij de 260.000 mensen waarvan bijna de helft op het grondgebied van de stad Brugge. De vervoerregio beslaat zo’n 620 km² en omvat 9 gemeenten: Beernem, Blankenberge, Brugge, Damme, Jabbeke, Knokke-Heist, Oostkamp, Zedelgem en Zuienkerke.

Naast vertegenwoordigers van de lokale besturen bevat de vervoerregio ook vertegenwoordigers van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Agentschap Wegen en Verkeer, vervoermaatschappij De Lijn, het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, De Vlaamse Waterweg, NMBS, Infrabel, WVI, de Provincie West-Vlaanderen, Port of Antwerp-Bruges en het Departement Omgeving.

Hoppin

De goedkeuring van het regionale mobiliteitsplan van de vervoerregio Brugge kadert binnen Hoppin, de nieuwe Vlaamse visie op mobiliteit. Hoppin stimuleert de modal shift en zet in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor alle reizigers. Centraal staat combimobiliteit: het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot een bestemming te bereiken. De vervoerregio’s werden opgericht om mobiliteitsuitdagingen via een ruime, regionale benadering aan te pakken, over de gemeentegrenzen heen.

Meer info op www.vervoerregiobrugge.be.

The post Vervoerregio Brugge wil dat wij allen tegen 2030 15 procent minder kilometers afleggen met auto’s en vrachtwagens is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Zelfs de “wafelenbak” wordt geviseerd: Natuurpunt is mikpunt van Europees onderzoek en moet mogelijk miljoenen aan subsidies terugbetalen

Moet Natuurpunt straks tientallen miljoenen euro’s aan Vlaamse subsidies terugbetalen? Na een klacht van enkele grootgrondbezitters, onder wie Exmar-reder Nicolas Saverys, start de Europese Commissie nu een “diepgaand” onderzoek naar eventuele illegale staatssteun. Daarbij worden zelfs de “wafelenbak” en de cafetaria van een lokale Natuurpunt-afdeling geviseerd.

Lees meer »

Dan toch geen kunstgras voor Eendracht Hooglede dit jaar: “Er zijn helaas twee obstakels opgedoken”

In tegenstelling tot eerder aangekondigd krijgt Eendracht Hooglede dit jaar dan toch geen kunstgrasveld. Volgens sportschepen Frederik Sap (Allen 8830) doken er tijdens de procedure voor de omgevingsvergunning enkele onverwachte problemen op, waardoor de werken uitgesteld moeten worden naar 2025.
The post Dan toch geen kunstgras voor Eendracht Hooglede dit jaar: “Er zijn helaas twee obstakels opgedoken” appeared first

Lees meer »

Decanaat Torhout koopt kantoorpand voor administratief centrum, inclusief onthaal

De vzw Parochiale Werken Decanaat Torhout koopt in de Ravenhofstraat het pand waaruit recent het verzekeringskantoor Q&O Pauwels is verhuisd naar een nieuwbouw in de Langepijpestraat. Het is de bedoeling er een decanaal administratief centrum in onder te brengen. Met inbegrip van een onthaalbalie.
The post Decanaat Torhout koopt kantoorpand voor administratief centrum, inclusief onthaal appeared first on KW.be.

Lees meer »

Ratten, ziektes en stank: jaarverslagen schetsen verontrustend beeld van onze gevangenissen

Ratten, schurft en stank. De jaarverslagen van de toezichtscommissies geven een schokkend beeld van de omstandigheden in onze gevangenissen. De Standaard nam de jaarverslagen door die maandag gepubliceerd werden bij de Centrale Toezichtsraad voor het Gevangeniswezen (CTRG). Bijna de helft van de 34 commissies waarschuwt voor de gevolgen van deze gebrekkige gezondheidszorg.

Lees meer »

Jan Van Steenbergen neemt afstand van Vlaams Belang in Turnhout en zetelt als onafhankelijke na ‘interne strubbelingen’

In Turnhout moet Vlaams Belang het de komende maanden met 1 zetel minder doen in de gemeenteraad. Jan Van Steenbergen maakte via sociale media bekend dat hij voortaan als onafhankelijke wil zetelen. Van Steenbergen krijgt geen plekje meer op de lijst van Vlaams Belang voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Hij wil zijn zitje ook niet teruggeven aan Vlaams Belang maar

Lees meer »

Ervaren redder getuigt na overlijden jongetje (7) tijdens schooluitstap: “Een kind in de problemen verdwijnt binnen 20 à 60 seconden onder water”

Toen ze samen een ijsje wouden eten, bleek dat er een kindje ontbrak. Aan de zwemvijver van De Mosten voltrok zich deze week een drama dat iedere ouder, begeleider en redder in het hart treft. Redder Sibian De Gussem maakte al 9 reddingen mee. “Een kind in de problemen verdwijnt binnen 20 à 60 seconden onder water.”

Lees meer »

“Meldpunt illegaliteit” in elke politiezone, reclame in Nederlands en fusie enkel na referendum: Vlaams Belang stelt speerpunten lokale verkiezingen voor

Vlaams Belang heeft zijn speerpunten voor de lokale verkiezingen voorgesteld. De radicaal-rechtse partij zet in op veiligheid, maar ook op het gebruik van het Nederlands en beslissingsmacht op gemeenteniveau. "De verkiezingen van juni waren die van versterking, die van oktober worden die van verankering", zegt voorzitter Tom Van Grieken.

Lees meer »

Vreselijke gewelddaad jaagt nieuwe schokgolf door Duitsland: Philippos (20) overleden nadat hij door groep mannen in coma was geslagen

Er ontstond zondagavond naar verluidt eerst een woordenwisseling in een park in Bad Oeynhausen nabij Bielefeld in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, maar toen viel een groep van wel tien jonge mannen twee vrienden aan. De 20-jarige Philippos T. raakte zwaargewond aan zijn hoofd en belandde in coma. Dinsdag bevestigde de politie dat hij aan zijn verwondingen is overleden. De vreselijke

Lees meer »

Feestelijke opening van Wijn aan Zee in Nieuwpoort: “Met onze ervaring als sommeliers weten we precies wat de klanten zoeken”

Dit weekend was het feest in Nieuwpoort: de officiële opening van de nieuwe Wijn aan Zee winkel werd gevierd. Na de afbraak van de oude zaak, zijn sommeliers Karim Vliegen (53) en Joke Dierickx (48) verhuisd naar hun nieuwe locatie aan de Albert I laan 49, strategisch gelegen tussen Nieuwpoort-Bad en Nieuwpoort-Stad.
The post Feestelijke opening van Wijn aan

Lees meer »