Vanaf morgen, vrijdag 1 september, mag je binnen de kleine ring in Roeselare niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Een blik op het kaartje hier leert dat het om meer dan enkele straten en wijken gaat. Een stevige maatregel, maar wel eentje waarbij de veiligheid, zeker van de zwakke weggebruikers, centraal staat. Duidelijk ook. Tot voor kort gold op de ene plaats 50 per uur, even verderop dan weer 30 per uur om dan weer te veranderen. Met alles gelijk te schakelen naar 30 per uur kan er geen discussie meer zijn.
In tegenstelling tot bij de invoering van de fietsstraten in Rumbeke is de toon ook erg positief bij de man in de straat. Het scheelt dan ook dat je hier vooral met bestemmingsverkeer te maken hebt en minder met doorgangsverkeer. Het is een gebied waar er ook heel veel fietsers het straatbeeld kleuren, zeker bij het begin en einde van de dag. Politiek is er wel wat onenigheid. Zeker bij N-VA zijn er twijfels. Dat hebben ze woensdagavond nog duidelijk gemaakt tijdens een actie op een aantal kruispunten in het centrum. Ze vrezen voor meer verkeer op andere plaatsen, net zoals het niet aangetoond is dat overal zone 30 voor extra veiligheid zorgt.
Ja, in het begin zal het aanpassen zijn, zeker ’s avonds
Roeselare is nochtans niet de eerste stad waar er voor een algemene zone 30 wordt gekozen. Hasselt was enkele jaren geleden de eerste. Andere steden, zoals Oostende, volgden hun voorbeeld en dat telkens met succes. Voor cijfers is het te vroeg, maar de tendens is telkens bevredigend. En ja, in het begin zal het aanpassen zijn. Soms, zeker ’s avonds, is 30 per uur uiterst traag. Maar het is dat of beboet worden. Al vrij snel als we de politie mogen geloven. Geen betere manier om bestuurders trager te doen rijden.
Ook Tielt start halfweg september met zone 30 in heel het centrum en in Staden wordt de snelheidsbeperking in het dorpscentrum eveneens vanaf vandaag uitgebreid. Het is te verwachten dat er nog meer zullen volgen. Dan kan er zeker geen discussie meer zijn. Laat ons in elk centrum voor maximaal 30 per uur gaan. Dat juichen we persoonlijk meer toe dan overal fietsstraten. We zijn ervan overtuigd dat bij zone 30 de auto en de fiets perfect veilig naast elkaar kunnen bewegen.
The post We moeten streven naar een uitgebreide zone 30 in ieder centrum, dan is het gedaan met discussiëren is provided by KW.be.