Op 1 september 2022 startte in de stadskern een fietszone op proef. Het stadsbestuur nam de maatregel om smalle eenrichtingsstraten veiliger te maken en fietsen aan te moedigen. Na een grondige evaluatie en verschillende inspraakrondes beslist de stad om de fietszone voor onbepaalde duur te verlengen. Open VLD/Bewust stemde tegen het project, N-VA onthield zich.
“Zowel de jeugdraad, de mobiliteitsraad, de seniorenadviesraad als het scholenoverleg waren unaniem positief. De raden vinden dat de fietszone de stadskern veiliger maakt. Ze stellen voor om de zone te behouden en later eventueel uit te breiden naar andere schoolomgevingen”, zei Mobiliteitsschepen Klaas Verbeke (CD&V).
“Uit de 651 reacties van de inwoners op de stadswebsite kwam geen duidelijke voorkeur naar voren. Ongeveer de helft van de antwoorden was neutraal of positief, de andere helft was eerder negatief. Fietsers bleken eerder voorstander van de fietszone, terwijl autobestuurders kritischer waren”, aldus nog de schepen.
Verkeersregels respecteren
“Een groot deel van de bedenkingen was niet rechtstreeks aan de fietszone gerelateerd. Heel wat mensen vinden het gevaarlijk om te fietsen in tegenrichting of dat sommige fietsers de voorrangsregels niet respecteren. De mogelijkheid om te fietsen in de tegenrichting is helemaal niet gekoppeld aan de fietszone en is wettelijk verplicht sinds 2004. Ook wanneer fietsers de verkeersregels niet respecteren, is er geen oorzakelijk verband met de fietszone. Alle weggebruikers moeten in elke omgeving de verkeersregels volgen. Op basis van het unaniem positieve advies van de adviesraden en het gemengde advies van de inwoners, besliste het stadsbestuur om de fietszone voor onbepaalde duur verder te zetten in de huidige grootte”, sprak de schepen nog.
Interpretatie niet correct
“In juli 2022 heeft onze fractie zich onthouden bij de principiële goedkeuring van het (1 jaar durende) proefproject fietsstraten in de stadskern. De Poperingenaar kreeg inspraak via een online-bevraging op de website en vier adviesraden mochten een advies formuleren. De adviesraden stelden zich eerder positief op, maar formuleerden ook heel wat opmerkingen in hun advies. 686 Poperingenaars lieten hun mening kennen. Het bestuur stelt dat 49% van de inwoners positief of neutraal reageert op de fietsstraten. De ‘neutrale’ mensen en de ‘positieve’ mensen worden met andere woorden op één hoop gegooid. Dat lijkt mij niet correct”, antwoordde Isabel Sticker namens Open VLD/Bewust.
“Want in werkelijkheid is het zo dat slechts 33% positief reageerde. 15% reageerde neutraal. Je kan die 108 mensen dus niet bij de contra-groep optellen, maar ook zeker niet bij de pro-groep. Blijkt dat 51% niet vindt dat de stadskern veiliger is geworden het afgelopen jaar. In een democratie zou je denken dat hiermee alles is gezegd. De meerderheid is tegen, dus het stadsbestuur moet daar rekening mee houden. Niet dus. Het stadsbestuur gaat hiermee door en luistert niet naar de bevolking. We stemmen dan ook tegen”, zei Sticker.
Verkeersveiligheid verhogen
“Hoofddoel moet het verhogen van de verkeersveiligheid zijn. Ik merk alleen veel ergernis, frustratie, nervositeit, agressie en wrevel. Bovendien moeten we het geheel beoordelen in combinatie met de toelating in tegenrichting te mogen rijden als fietser en een verkeerscirculatie die bij vele automobilisten nog niet verwerkt is. Uit tal van kritieken op fietsstraten blijkt dat het vaak gaat om een ‘gemakkelijkheidsoplossing’ inzake veiligheid. Zelfs de fietsersbond is niet overal voorstander van fietsstraten”, vulde partijgenoot Johan Lefever aan.
“Het idee ‘fietsstraat’ kan nobel zijn daar waar het echt een meerwaarde heeft: kortere stroken in bijvoorbeeld schoolomgevingen, duidelijk aangegeven. Zoals het nu in Poperinge gerealiseerd werd, is het geen meerwaarde voor meer fietsveiligheid. Te weinig duidelijk ook, waardoor de burger zelf gaat polariseren. Alleen de zone 30 lijkt mij te verdedigen in onze binnenstad”, besloot Lefever.
The post Open VLD wil geen verlenging project ‘fietszone’ is provided by KW.be.